dilluns, 24 d’octubre del 2011

PUJADA AL CARRASCAL I A LA SANTA CREU DES DE XIVA DE MORELLA

Diumenge i toca matinar i és que Pablo sempre comença les rutes ben enjorn.
A les sis del matí eixia de casa i abans de les 8 ja estàvem en camí. Encara no havia eixit el sol i a Xiva els seus 27 habitants eren tots ben calentets als seus llits però Pablo, Manuel Carlos, Ivelina i un servidor ja ens havíem posat en camí cap al mas del Carrascal.
Eixida de Xiva
Eixim de Xiva pel PR-CV-375 que va de Xiva a Pereroles seguint en este tram el camí del mas del Carrascal i  passant pels cingles que dominen el Barranc dels Plans. Passem per les Coves, paratge espectacular on el camí aprofita les balmes (coves) per obrir-se pas a la cinglera i arribem finalment al mas del Carrascal on, deixem el barranc i enfilem la llarga pujada per la Solana del Carrascal a la Mola del mateix nom, on es troba el primer vèrtex geodèsic del dia.
I és que hui hem vingut a això, a acompanyar a Pablo amb el seu repte de pujar totes les muntanyes amb vèrtex geodèsic de més de 1000 metres de la Comunitat Valenciana. Una manera preciosa (per les vistes) interessant i diferent de conèixer el territori. Una excusa per a estar-se un parell d'anys sense repetir ruta i un repte més que difícil doncs molts dels cims no tenen un camí d'accés fàcil.
Pablo ens ha marcat la ruta, s'ha treballat els mapes, ortofotos i tracks per a fer una ruta com sempre, ni llarga ni curta (19 km) ni massa planera ni massa dura (600 mts desnivell positiu) i sobretot, bonica i amb un pessic d'aventura.
Mas del Carrascal

Però seguim amb la ruta. Ja abans del Carrascal ens han eixit unes cabres, no seran les úniques del dia, dalt al cim en trobarem més fent compania als molins de vent. Arribem al mas per un carrascal, i després de passar per la vora continuem per un altre carrascal.
Senda pel carrascal

Les carrasques són menudes, amb moltes branques a resultes de rebrotar d'arrel després de ser tallades per a llenya i carbó els difícils anys de la postguerra. Eixa és la sort que van tindre la majoria de carrascals de les nostres terres i ara tenim uns carrascals secundaris, només una ombra del que foren els grans carrascals anteriors. Però poc a poc les carrasques es van fent grans, sobretot si s'esporguen per a llenya i només se'n deixa una branca on només hauria d'haver un tronc.
Amb tot açò arribem a un ample coll on trobem el primer aerogenerador, i és que bona part de la ruta discorre per sota dels parcs eòlics Torre Miró I i Torre Miró II. Els grans molins es troben seguint la carena, prop del vell assegador per on ara passa una ampla pista, i des d'on comodament podem caminar i albirar unes magnífiques vistes, l'única pega és el soroll dels molinets, com si tinguerem a sobre una fàbrica, o sense el com, doncs tenim una fàbrica de llum a sobre cada poques passes.
Pujador

El vèrtex del Carrascal està a la part més alta, després de pujar un poc des del coll a la dreta i remuntar un cingle per un vell pujador de pedres esvaroses.
Mola del Carrascal

Ens fem la foto al cim i baixem a trobar la pista que hem de seguir. Passem pel mas de la Gassulla, habitat, i comentem la tranquilitat que han perdut amb els aerogeneradors i queda en l'aire la pregunta si han guanyat alguna cosa a canvi. Pot ser si.

la Gassulla

Esmorzem a recer de la paret de pedra de l'assegador. L'aire no és massa gelat ni fort, però si un poc de cada i s'entèn perfectament el perquè estan ací els grans ventiladors.
Aerogenerador

Seguim camí quasi fins al final del parc, deleitant-nos en la vista que tot i estar poc clara ens deixa vore Penyagolosa, tapat en part pels núvols, la Mola d'Ares, el Tossal d'en Folc i el parc eòlic que hi ha i la Mola dels Fusters. Tots ells vèrtex geodèsics que Pablo ja ha pujat, i també el Regatxol, la Mola Garumba, el Tossal Gros o la Creu del Gelat, que encara resten per pujar.
Assegador de la Santa Creu

Abandonem finalment la pista per seguir l'assegador que es dirigeix a la Santa Creu. Ací podem vore com la vessant nord es troba més deforestada. Fins ací va arribar el gran incendi de l'any 1994 que va començar a l'altra banda de la ratlla d'Aragó.
Santa Creu

A banda i banda del riu Bergantes distingim les poblacións de Sórita, Palanques i Hortells. Des d'ací baixarem a buscar el camí d'Hortells a Xiva balissat amb els colors groc i blanc del PR-CV-217.
Baixant del mas de Grau

Baixem buscant una senda marcada al mapa excursionista dels Ports (el Tossal cartografies) cap al pouet del mas de Grau i, des d'ací, baixem com podem seguint velles sendes i pistes obertes al carrascal fins arribar al unes naus vora el maset de Marcos, des d'on agafem l'antic camí d'Hortells a Xiva que seguirem de pujada cap al coll d'Hortells, passant per l'únic pinar (tot i que entreverat de carrasques) del dia.
Coll d'Hortells

Després de transpondre l'ample coll d'Hortells arribem a la font del Pontet, on un pontet travessa el barranc homònim i enllacem amb el nou camí del Forcall, ací formigonat i que ens durà a Xiva. Ací trobem un indicador del Camí de Sant Jaume per Castelló i entenem perquè trobàvem fletxes grogues que anaven en sentit contrari al nostre.
Camí d'Hortells i camí de Sant Jaume al Pontet

Pocs metres més amunt del nou camí es conserva el traçat del vell camí, però no ens adonem fins més tard, just al travessar el barranc de les Mallades on, abandonem el camí asfaltat per arribar a Xiva pel Portell, pujant per una vella senda i baixant finalment per entrar a Xiva pel peiró dels Santets a la part alta del poble.
Entrant a Xiva

Queda el ritual del llavament dels peus a la font del carrer de la Font (on també estan els llavadors) que ens costa de trobar tot i ser un poble menut. Dinem i passem pel bar del poble on, després d'una infusió o café i un poc de xarrada, donem per acabada la ruta per a retornar a casa.
la Font

Ací està el track de la ruta:

Més informació al blog de Pablo.

1. Ja era hora de que feras un blog!!!

Ara encara serà més senzill seguir-te

Enhorabona!

2. Entre tots m'heu fet ganes.
    A vore si amb el temps puc fer-ne un com el teu. De moment estic aprenent.