El Centre Excursionista i la Fundació Caixa Rural de Vila-real cada any (i ja en van dotze) organitzen una volta pel terme amb l'excusa de visitar els racons i llocs més emblemàtics o menys coneguts. Enguany em van embolicar per a dissenyar la ruta i al final este ha estat el resultat:
VOLTA
AL TERME: HORTA I SECÀ
DESCRIPCIÓ:
La
proposta que fa enguany el Centre Excursionista de Vila-real per a la
Tradicional Volta al Terme de la Fundació Caixa Rural de Vila-real
és conèixer la part oest del terme de Vila-real travessant l’antic
secà transformat ara fa cent anys en l’horta nova. Ens acostarem
per camins i carreteretes al Salt del riu Sec, a tocar de la ratlla
de Betxí per a tornar pel mateix riu Sec i el barranc de Ràtils on
visitarem l’antic aqüeducte medieval dels Arquets i l’horta
tradicional regada per les aigües del riu de Millars.
Eixim
del poble pel camí Artana, l’antic camí que unia els pobles de
Vila-real i Artana passant pels peus de la muntanyeta de Sant Antoni
però no el seguim massa tros perquè després de passar el sedeny de
la Sénia del Carme de seguida trenquem a la dreta cap a la
carretereta de la Muerte. Tradicionalment «carretereta» és el nom
que prenen els accessos des dels camins principals a les finques quan
són prou amples per passar el carro, d’ací el nom. En este cas el
topònim «de la Muerte» la tradició popular l’atribueix a
l’estretor de la carretereta que va provocar un assassinat en la
disputa entre dos carreters que no volien aixar el carro arrere per
deixar passar l’altre.
La
carretereta de la Muerte és estreta i encara discorre en bona part
entre parets de pedra que impedeixen entrar a les finques veïnes. No
està traçada en línia recta sinó fent continues ziga-zagues entre
els horts com correspon a la seua finalitat d’entrador a les
finques. Seguint-la finalment ens porta al camí Betxí a la vora de
la Sénia de Gedeón, la primera de les sénies que trobem en el
nostre recorregut pel vell secà transformat en horta.
Cal
seguir el camí Betxí que ens permet passar l’Autopista del
Mediterrani per dalt. Autopista traçada als anys 70 i què talla
l’antiga trama de camins i parcel·les del secà. Baixem del pont
de l’autopista i seguim pel camí Betxí fins que arribem a
l’Assegador per on seguim a l’esquerra. Tot i què és l’única
via del terme que porta nom d’una via pecuària (què és el
significat d’assagador: camí ramader) no està classificada com a
tal encara què l’Assagador o més correctament Assagador d’Andrià,
és va traçar amb la finalitat de desviar els ramats des de la vora
del riu de Millars al riu Sec de Borriana per tal de conduir-los a
les pastures costaneres sense haver de passar pel poble ni per
l’horta tradicional.
Seguim
l’Assegador però només un curt tram i de seguida trenquem a la
dreta per la Travessa de Cella. El camí pren el nom de la Sénia de
Cella situada prop del seu començament sent una de les primeres
sénies que es va fer en la partida de Pinella. El camí, traçat
quan a les primeres dècades del segle XX es va transformar en terra
de regadiu l’antic secà de la partida de Pinella, travessa el
barranc de l’Espaser on encara hi ha un rodal que no es va
transformar en regadiu i roman terra campa i erma tal i com era bona
part de la partida de Pinella abans de les grans transformacions.
Seguint
pel camí asfaltat arribem a un punt on cal abandonar l’asfalt i
seguir a l’esquerra per l’autèntica Travessa de Cella que
continua sent estreta i de terra tal i com es va traçar fa cent
anys. A la vora del camí trobem una construcció de rajola alta que
sembla una xemeneia però què és un «respirador». Més avant en
trobarem un parell més abans d’arribar a la Sénia del Cor de
Jesús. A la mateixa casa de la sénia hi ha també una torre
escapçada què és on es bombejava l’aigua extreta des de 60
metres sota terra. L’aigua així pujava a l’altura indicada per a
portar-la sota terra a la part de dalt de les terres a regar, algunes
d’elles allunyades de la sénia. Com que les canonades de l’època
no podien aguantar les altes pressions a que les sotmetia l’altura
de l’aigua era necessari fer «respiradors» per tal de reduir-ne
la pressió.
Passem
pel costat de la Sénia nova del Cor de Jesús, nova perquè la vella
situada no molt lluny d’ací traïa poca aigua i va caldre fer un
pou nou i un poc més avant passem per davant la Sénia de San Benito
que encara manté la figuera davant de la casa del pou.
La
travessa de Sella acaba al camí de la Masà dels Frares i per ell
cal seguir cap a ponent. A poques passes es troba la bassa de reg de
Pinella des d’on es controla el reg per degoteig d’esta part del
terme que ha substituït l’antic reg a portell. La bassa es troba
en este lloc just envoltada de sénies: la de Sant Pere, Cor de
Jesús, San Benito, Barsaga, Cella ... que li aporten l’aigua
necessària per al reg.
Deixant
arrere la nova bassa de reg passem pel costat de la Sénia de Barsaga
i arribem al barranc de Ràtils a un lloc on fa una gran volta. Ací
encara queda també un rodal de l’antic secà sense transformar i
és que les vores dels barrancs van ser els llocs que més
tardanament es van transformar en regadiu per l’eventualitat que
les fortes avingudes d’aigües s’emportaren les noves finques.
Passat
el barranc seguim a la dreta per la carretereta del Pinet que
connecta el camí de la Masà dels Flares amb el camí de la
Carrasca. La carretereta és més ampla que la de la Muerte però
també té un traçat en ziga-zaga per les vores de les finques a què
dóna accés. Finalment arriba al camí o carretereta de la Carrasca
amb un traçat rectilini oberta per a donar accés a les finques
d’esta part del terme quan es van convertir en regadiu.
Seguim
la carretereta a l’esquerra recte cap al riu Sec però després de
passar un quatre que fa a meitat cal abandonar-la per trencar a la
dreta pel que sembla un entrador però què és part de l’antic
camí de la Masà dels Flares, gran finca de secà desamortitzada a
la primera meitat del segle XIX que va ser transformada en regadiu
per Saera del qual pren el nom actualment el mas.
El
camí dels Flares ens porta fent també algunes voltes a causa de les
finques regulars que anem trobant fins a la ratlla de Betxí i
segueix cap al poble de Betxí prenent el nom de camí de la Masà.
Nosaltres ací girem per la ratlla cap al sud a buscar el punt on
travessa el riu Sec. Arribats al riu i sense travessar-lo continuem
per un camí de terra que segueix la vora esquerra del riu i què ens
porta al paratge del Salt. El Salt fa honor al seu nom i es tracta
d’un salt d’aigua que es forma al riu quan este porta aigua. Als
seus voltants podem trobar la vegetació típica mediterrània menys
transformada que a la resta del terme tot i què també ha patit
fortament la presència humana.
Deixant
enrere el Salt reprenem el camí riu avall sempre per la vora
esquerra fins que arribem a un punt on hem de baixar al caixer del
riu i continuar per ell. Ací trobem alguns exemplars de carrasques
què és la vegetació què hi hauria abans del desboscament i posada
en cultiu d’esta part del terme però que ara per ara són quasi
les úniques que queden en tot el terme.
Riu
avall arribem al punt on el camí Artana travessa el riu Sec.
Nosaltres el travessem a ell i seguim avall passant pel toll de
l’Albarzer, on ara ja no s’acumula l’aigua, abans d’arribar
al camí de la Masà del Palleter. El topònim de la Masà del
Palleter, així com la dels Flares, fossilitzat en el nom dels camins
denota l’existència de grans masades en la part dels secans del
poble i allunyades del mateix, masades on vivia la gent que conreava
les terres dels voltants evitant el desplaçament diari al nucli
principal.
Seguim
el camí de la Masà del Palleter de tornada cap a Vila-real fins al
barranc de Ràtils. Ací cal deixar el camí i continuar barranc
avall entre els horts que delimiten el caixer del barranc. Seguint el
barranc arribem a l’autopista que passem sota el pont per on salva
el barranc, passada esta el barranc s’eixampla molt abans de
travessar el camí la Carretera que segueix el traçat de l’antic
Camí Real de València que aprofitava, segons sembla, l’antiga Via
Augusta. Passat el camí la Carretera el barranc s’estreta novament
i es fa més fondo. Seguint un centenar de metres barranc avall
arribem al pont dels Arquets. Es tracta d’un aqüeducte de tres
arcs, un d’ells enderrocat, que permetia conduir l’aigua a
l’altra banda del barranc. Visitat el pont haurem de recular per a
buscar la carretereta que ens portarà cap a l’Alqueria de Bou.
L’Alqueria
de Bou que pren el nom de la família propietària al segle XVIII fou
la més gran del terme. Es tractava d’un gran casalici amb corrals
al darrere i una capella adossada. La planta baixa estava destinada
als estatgers mentre que a la planta alta estava l’habitatge dels
propietaris que es corresponia a l’elevat estatus dels mateixos amb
sales decorades amb pintures i totes les comoditats del moment per
tal d’usar-se com una vil·la d’estiueig (del segle XIX).
Malauradament ara només en resten les runes doncs l’actual
propietari la va enderrocar abans que l’ajuntament es posara mans a
l’obra per a protegir-la. L’alqueria estava situada al centre
d’una gran finca els límits de la qual estaven delimitats per
palmeres i on al segle XIX hi havia plantats molts tipus d’arbres
fruiters sent el primer en introduir noves varietats de fruites com
les famoses peretes de l’Alqueria de Bou (peres de Sant Joan).
Per
la vora mateix de l’alqueria passa la séquia Major de dalt que ací
segueix un traçat rectilini i travessa el proper barranc de
l’Espaser mitjançant un aqüeducte. El nou traçat de la séquia
es va fer a meitat del segle XIX quan es va construir també l’actual
caixer d’obra substituint l’anterior d’argila.
Deixem
enrere l’Alqueria i continuem pel camí principal d’accés que
ens portarà a travessar novament el barranc de l’Espaser i abocant
altra vegada a l’Assegador d’Andrià. Caldrà seguir-lo a
l’esquerra uns metres abans de girar a la dreta per una carretereta
que travessa l’horta regada per la Sequiola i què en part segueix
el traçat antic de l’antiga Sequiola (modificat també al segle
XIX).
La
carretereta ens porta fent una llarga volta pels camps d’horta on
en trobem molts deixats ermar, més conforme ens acostem al poble,
fins al camí la Carretera per la vora del qual corre la nova
Sequiola. Cal seguir el camí la Carretera, ací ben ample, que
discorre entre altes parets que
protegien els horts dels voltants de la pols del camí (també
era conegut pel camí la Pols pot ser per això o per la venta d’eixe
nom que hi havia al camí passat el riu Sec).
Seguint
el camí la carretera travessem el Sedeny de les Vaqueries,
antigament anomenat camí de la Roqueta per anar fins al molí de la
Roqueta i entrem ja dins del poble travessant els polígons
industrials que hi ha dellà l’avinguda Itàlia. Només ens queda
travessar el Barrio per tornar a la Plaça Major.
Camí Artana. |
Carretereta de la Muerte. |
Respiradors a la travessa de Sella. |
Camí de la Masà dels Frares.
Carrasques al riu Sec.
Séquia major sobirana o de dalt.
PUNTS
D’INTERÈS:
Les
sénies:
Al
voltant de la Travessa de Sella trobem dos pous de reg, anomenats
sénies per semblança a les antigues sénies que extreien l’aigua
per a regar amb la força dels animals i que se situaven prop dels
barrancs on el nivell de l’aqüífer era més alt.
El primer pou modern funcionant amb un motor
de vapor per elevar l’aigua el va fer Carlos Sarthou Monfort el
1878. Este i alguns altres pous com el de Latorre o Amorós es van
construir a iniciativa dels terratinents locals.
El 1898 es va constituir la primera societat
anònima per tal de construir un pou que es va posar en funcionament
el 1901 i què va rebre el malnom «dels Atrevits» perquè es van
atrevir a fer-la. Veient l’èxit d’esta en poc més de deu anys
es van crear una quarantena de societats per tal de fer nous pous i
posar en regadiu quasi la meitat de l’antic secà. Una de les
primeres societats fou la del Cor de Jesús, constituïda en 1905 i
què comença a regar el 1909. Per a la construcció dels pous calia
confiar en un saorí però estos no sempre trobaven aigua i va ser el
cas del Cor de Jesús que va haver de construir un nou pou i ho va
fer prop de la Sénia de Sant Pere que traïa prou aigua. Així
mateix uns pocs anys després es va fer també la Sénia de San
Benito que es va situar prop de les dos anteriors per tal d’assegurar
l’obtenció d’aigua.
Una vegada excavat el pou al damunt es
construïa un casalici on s’instal·lava la maquinària de vapor
que feia anar la bomba i també servia de casa al maquinista que
l’havia de fer funcionar i al regador. Des d’ací tota una sèrie
de canalitzacions anomenades reguers conduïen l’aigua a les
finques a regar. Pel costat dels reguers més importants en molts
llocs calia deixar un pas per al regador de manera que poguera seguir
l’aigua i accedir a les finques a regar. Els desnivell del terreny
calia salvar-los amb construccions sobreelevades i els entradors i
camins amb sifons. Finalment l’aigua es distribuïa als horts a
través de portelles i tapons per a regar.
El Salt
El paratge del Salt pren el nom d’un salt
d’aigua que es forma al mateix llit del riu Sec poc després
d’entrar al terme de Vila-real. Just després de passar la ratlla
de Betxí el riu travessa un aflorament de conglomerats molt
cimentats que conformen allò que a Vila-real es coneix com a roca
d’ametla i què hom considera típica de la partida de Pinella per
ser on és més abundant. És la presència d’este estrat més dur
seguit per un de més tou i fàcilment erosionable el que ha provocat
el salt d’aigua, salt que va retrocedint conforme l’aigua
erosiona per sota la capa dura trencant-la en trossos que va
arrossegant la força de l’aigua. Als voltants del Salt encara es
conserva la vegetació típica mediterrània que en la major part del
terme ha desaparegut i hom pot vore baladres a la banda de dalt
creixent al mateix llit del riu i oliveres bordes i fins i tot alguns
exemplars grans de carrasques a les vores.
Barranc de Ràtils
Després del riu de Millars i el riu Sec el
barranc de Ràtils és el tercer curs fluvial en importància que
travessa el terme de Vila-real. Recull les aigües de la Mola de
Fanzara però només pren el nom de Ràtils a partir de la unió del
barranc de Beniparrell i el del Salvador. Des d’ací travessa la
partida de Ràtils al terme d’Onda d’on pren el nom i entra a
Vila-real prop de la carretera d’Onda on s’uneix a ell el barranc
de la Ratera. Continua travessant terres de Pinella on s’uneix el
barranc Roig i travessa la partida de part a part entrant a la
partida de Carinyena on en diversos punts els horts pràcticament han
convertit el seu caixer en una ampla fila.
Travessa l’antic Camí Real i ara
carretera general on s’uneix a ell el barranc de l’Espaser i
discorre paral·lel a l’Assegador d’Andrià continuant avall per
a unir-se finalment al riu Sec a la Bota, ja a la ratlla de Borriana.
Amb una conca de quasi 50 km2
drena encara que generalment està sec pot arribar a portar una gran
quantitat d’aigua i pot ser perillós travessar-lo en època de
fortes pluges.
Pont
dels Arquets
El
cronista Doñate va atribuir el Pont dels Arquets incloent-lo dins
del traçat d’una de les dos séquies del Diable que identifica i
atribueix al segle I. Així mateix atribueix també a esta mateixa
séquia el Pont de la Bruixa i les Travesses del Riu Sec doncs formen
part (per cota) d’una mateixa conducció d’aigua.
D’altra
banda no hi ha cap estudi arqueològic que identifique clarament les
tres construccions anteriors com a romanes i sí que hi ha indicis de
l’existència d’un traçat medieval de la Sequiola, anomenada a
l’edat mitjana «la séquia roja» que segueix este mateix traçat
i què se sap que salvava el riu Sec amb unes travesses de fusta
situades damunt d’uns pilars d’obra.
A
falta d’estudis en profunditat queda per saber sí realment el Pont
dels Arquets (igualment que el de la Bruixa i les Travesses del riu
Sec) pertanyen a l’època romana o formaven part del traçat
medieval de les séquies de Vila-real, traçat completament renovat i
alterat al segle XIX dins d’un programa de modernització i
ampliació dels sistemes de reg que va implicar la construcció de la
séquia Minada a l’ermita i a les Argamasses i la construcció d’un
traçat més recte a la séquia major de Dalt a la partida de
Carinyena.
BIBLIOGRAFIA:
-
Benedito, J. López, F. i Melchor, J. M. (1998) L’arquitectura rural tradicional a Vila-real Ed. Ajuntament de Vila-real
-
Heredia Robres, J. (2009) Els noms de lloc al terme de Vila-real. Ed. Ajuntament de Vila-real
-
Roman Millán, I. El regadío de Vila-real durante los siglos XIII-XV Ed. Ajuntament de Vila-real
-
Obiol Menero, E. (1987) Toponimia rural de Vila-real Ed. Caixa rural de Vila-real
-
Anònim (1914) Comunidad de labradores de Villarreal. Memoria demostrativa de sus servicios y de su labor agro-social. Años 1899-1913 Ed Ajuntament de Vila-real Facsímil de 1994.
-
Doñate Sebastià, J. M. (1970) Riegos romanos del Mijares. Ed. Ajuntament de Vila-real
-
Nebot Climent, L. (1880) Apuntes históricos de Villarreal. Inèdit. Arxiu Municipal de Vila-real
-
Guinot Rodriguez, E. i Selma Castell, S. (2002) Camins d’aigua 3. Las acequias de la Plana de Castelló. Ed. Generalitat Valenciana.
TRACK DE LA RUTA:
ALTRES RUTES PEL TERME DE VILA-REAL:
De Vila-real a la muntanyeta de Sant Antoni
Sèquies i molins de Vila-real
de Vila-real a la Pola pel riu de Millars i retorn pel camí la Mar
Entre el Millars i la Rambla
Volta al terme: Pinella
Vila-real al Salt del riu Sec
Sèquies i molins de Vila-real
de Vila-real a la Pola pel riu de Millars i retorn pel camí la Mar
Entre el Millars i la Rambla
Volta al terme: Pinella
Vila-real al Salt del riu Sec
barranc de Ràtils i masà dels frares
llidoner d'Amàlia - els Arquets - pont de la Bruixa
Vila-real - el Salt - les Tres Ratlles
llidoner d'Amàlia - els Arquets - pont de la Bruixa
Vila-real - el Salt - les Tres Ratlles
camí dels assuts vila-real - almassora - borriana
Vila-real - darrer sedeny - sequia de les argamasses
Vila-real - pont nou - santa quitèria
Vila-real - darrer sedeny - sequia de les argamasses
Vila-real - pont nou - santa quitèria
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada