dijous, 12 d’octubre del 2017

CASTELLFORT: MARE DE DÉU DE LA FONT, SANT PERE I EL COLLET DEL MAS DE FOLCH

Aprofitem el dia de festa per eixir a la muntanya. Hui portàvem idea de fer la tradicional pujada familiar a Penyagolosa però finalment ens ha tocat ajornar-la per a més avant per poder fer-la amb tota la família. Així que ha tocat tirar mà d'una d'eixes rutes que de fa temps s'està al calaix de pendents. Així amb l'excusa de pujar al vèrtex del collet del mas de Folc hem passejat el terme de Castellfort visitant dos de les seues tres ermites.

La ruta l'hem començada a l'ermita de la Mare de Déu de la Font, hem aprofitat per visitar l'exposició de la Llum de la Memòria que fa la diputació de Castelló. Així hem pogut disfrutar de la Sala Pintada, novament restaurada, així com poder vore l'ermita per dins a més d'un conjunt d'obres religioses dels segles XVI al XVIII.
Després de la visita hem començat la ruta per l'antic camí d'Ares a Castellfort que mou per darrere de l'ermitori. Eixim així per una de les dos portes que antigament tenia l'ermita, i és que fins que no es va fer la carretera a Castellfort a la dècada del 1920 només hi havia dos entrades, la gran porta per on passa la carretera i la menuda que s'obre al darrere i que dóna al barranc de la Mare de Déu.
Entrada a l'ermita des d'Ares.

Entrada a l'ermita des de Castellfort.
El camí comença pujant pel mig del barranc, vorejat de carrasques que serà l'arbre que més vorem en esta primera part de la ruta. Anem trobant marques blanques i verdes que es corresponen amb el PR-CV-407 o sender de les Ermites que enllaça les tres ermites de Castellfort (Mare de Déu de la Font, Sant Pere i Santa Llúcia) amb Santa Elena d'Ares. Nosaltres el seguirem durant gran part del recorregut encara que retallarem la part que passa per les dos darreres ermites.
El camí d'Ares a Castellfort puja remuntant el barranc, ample i empedrat com correspon a un camí que va ser important i que sempre ha estat en ús. De fet per ací encara baixen els veïns de Castellfort de rogativa a l'ermita i també passen els catinencs en la seua Romeria anual a l'ermita de Sant Pere. Estem seguint doncs un camí que té, almenys, 600 anys d'història documentada.
Seguim camí caminant prop del barranquet que baixa cap a l'ermita travessant un bosc de carrasques no massa grans, com ser l'habitual per estes terres on fa uns decennis es van carbonejar quasi tots els carrascars i roureres que hi havia.
Nosaltres el remuntem per la vora. El camí, ample i ben empedrat ens facilita la pujada. Travessem el barranquís quan arribem a la Caseta de la Mare de Déu, encastada en una de les parets de pedra seca que voreja el camí. Ací girem i pugem a l'esquerra travessant la carretera. Seguim un tros per baix de la carretera fins que tornem a travessar-la per arribar al Peiró de la Mare de Déu.
Camí de Castellfort a Ares.

Peiró de la Mare de Déu.
Els carrascars queden enrere i al traspondre un llomet davant nostre apareix ja el collet del mas de Folc, coronat per aerogeneradors que fan xicotet el vèrtex.
El vell camí ací es confon amb la carretera doncs s'han superposat l'un a l'altre i seguim per ell entre bancals erms i treballats uns centenars de metres fins que arribem a un encreuament de camins i pistes. Ací el camí vell puja per l'esquerra, seguint paral·lel i per dalt de la carretera, i és el que seguirem.
Als bancals del mas de Folc hi ha un parell de caçadors darrere de les perdius que ben segur deuen estar buscant l'aigua o l'ombra en este dia tan calorós, «més que a l'agost» ens confirmen.
Encara que estem a la tardor el paisatge sembla ben estiuenc. A més de la calor la sequera que ha fet que totes les herbes estiguen grogues i seques. Només alguns orons puntegen de groc i roig tímidament els vessants, i més que pel fred per la falta d'aigua.
Pugem seguint el vell camí, que continua ample i ben traçat, fins que passem sota els cingles que voregen el collet. Ací abandonem el camí i pugem buscant el millor pujador fins al canto on s'alça el vèrtex.
El collet del mas d'en Folc.

Camí de Castellfort sota el collet.

Arribant al vèrtex.
Cal dir que collet no fa referència a una depressió o pas entre muntanyes, com a bona part del nord castellonenc collet fa referència a una elevació poc pronunciada de terres, o siga un tossalet, i com a tal trobem el Collet, la part més alta d'una alta planícia sembrada d'aerogeneradors que ens fan tornar menuts.
Ens fem la foto al cim i ens estem una estona a l'ombra del piló, l'única existent, abans de continuar camí.
Vértex del collet del mas d'en Folc.

Aerogeneradors a la lloma del mas d'en Folc.
Baixem al camí vell pel millor pas i continuem camí avant cap a Castellfort.
El camí passa sota un cinglet fins que ix a la llarga lloma del mas de Folc de la qual el Collet no n'és més que la part més alta. Ací continua entre parets per a separar el pas de persones d'animals dels bancals cultivats. I encara trobem algun bancalet cultivat amb la seua caseta de pedra a la vora.
Camí caminant anem travessant la lloma fins que arribem a la carretera de Vilafranca. Ací hi ha el Peiró d'en Blasco.
Segons em van contar uns veïns de Castellfort anant un dia en Blasco de Vilafranca a Morella el va pillar una ventisca i trobant-se perdut va alçar l'espasa per matar el cavall i ficar-se a dins per no morir-se de fred; en eixe moment va sonar una campana, així que en Blasco, veient-se salvat va clavar l'espasa a la neu i es va encaminar on se sentia la campana que era de l'ermita de Sant Pere. Allí va estar fins que va passar la nevada i on va clavar l'espasa va manar alçar un peiró per avisar de la proximitat de l'ermita.
Un panell davant l'ermita de Sant Pere conta una altra variant de la mateixa llegenda. Però el cert és que darrere les llegendes o contalles sempre hi ha alguna cosa de veritat, i en este cas en Blasco d'Alagó va viure al segle XIII, va conquerir Morella i va ser el seu primer senyor abans d'obligar-lo el rei en Jaume a canviar-li-la per culla. També va fundar Vilafranca i el camí antic de Morella a Vilafranca passa per este mateix lloc.
Retrobant el camí.

Hortets a les fondalades fèrtils.

Peiró d'en Blasco.
Nosaltres ací deixem el camí vell de Castellfort i continuem cap a la dreta cap a l'ermita de Sant Pere seguint els passos d'en Blasco. A pocs metres del peiró travessem la carretera d'Ares i continuem per l'ampla lloma de Sant Pere ocupada per un ample assegador.
Des d'ací dalt tenim unes vistes esplèndides a totes bandes. No hi ha res més alt i sembla que caminem tocant el cel. A la nostra esquerra queda Castellfort, a la dreta les moles d'Ares i davant Morella.
Arribem finalment a l'ermita de Sant Pere, lloc tradicional de pelegrinació i romeria i considerada la més antiga no ja dels Ports sinó de tota la Comunitat Valenciana. Es tracta d'una església de reconquesta típica amb portada de mig punt seguint la tradició romànica, arcs torals que suporten la teulada i amb una capçalera clarament gótica. Fins ací pugen els pelegrins del Portell i també l'antiga pelegrinació i ara romeria dels catinencs. Estes són les rogatives més conegudes però també hi van els veïns de Vilafranca i, com no els de Castellfort. Abans també hi anaven els masovers de la dena del Moll i els de la dena dels Llivis, i en altres temps també van arribar a fer-se rogatives des de l'Anglesola, Cinctorres o Ares.
Assegador de Sant Pere.

Ermita de Sant Pere.
Visitem l'ermita per fora, per vore-la per dins cal vindre en dia de romiatge, i continuem camí caminant cap al Collet de Sant Pere que no passarem pel mig sinó per la part de llevant. Ací vora la pista hi ha un vèrtex geodèsic de quart ordre de l'Institut Cartogràfic Valencià.
La pista ens baixa a un coll (este sí una part més baixa entre muntanyes). Es tracta del coll de Morella per traspondre per ací el camí de Morella. Per la dreta baixa el vell camí de Morella cap a la Giroveta. Nosaltres el seguirem per l'esquerra cap a Castellfort, seguint les marques del SL-CV-64.
Continuant l'assegador.

Castellfort des del coll de Morella.
Comencem baixant per la vora d'una paret sense camí massa clar però de seguida trobem trams empedrats i calçats on el camí es fa clar i evident. Este fou un camí important i malgrat el pas del temps encara es nota en detalls com les grasades per superar la costera, les parets que l'acompanyen o els murs que calcen el camí quan va penjat de la vessant.
Deixem a la dreta el mas de Benlliure voltat de bancals sense treballar. Per darrere del mas, allà lluny, aguaita la Roca Roja. Davant nostre, a l'altre costat del barranc de les Serraetes queda Castellfort.
Com que és tard en una revolta del camí ens aturem a dinar. Pensàvem fer-ho al poble però ens hem entretingut massa així que sobre una pedra i amb el barranc als peus disfrutem de les vistes i de la berena.
I havent menjat continuem camí baixant entre vells bancals que van solsint-se a travessar el barranc, pujant per l'altra banda cap al poble. Ací als vells bancals creixen els orons, espinals, rosers borts, i tota una bardissa de substitució del que, abans dels bancals, deguere ser un bosc frescal.
Saludem uns cavalls que pasturen a la vora, els únics que aprofiten ara els vells bancals del poble, i passem per dalt del Fossar on baixa una pista des del poble.
No entrem però per esta part del poble, continuem per l'ombria sota les cases pujant la Costa de les Fonts on passem per la vora de la font de Sant Roc, amb bassi de pedra i volta per cobrir la font.
Castellfort des del mas de Benlliure.

Cavalls pasturant als antics bancals.

Arribant al fossar.

Font de Sant Roc.
Només unes passes ens separen de la plaça del poble.
Ens estem una bona estona als porxes de la Plaça, entre l'església i ca la Vila, abans de decidir-nos a continuar camí.
Eixim pel Sòl de la Vila seguint el camí del Portell. Per ací passa el PR-CV-309 que enllaça Castellfort amb Vilafranca que coincideix ací amb el PR-CV-407.
Castellfort.

Continuació de la ruta pel camí del Portell.
El camí passa per baix de la carretera i, un tros més avant, per dalt dels llavadors nous (els vells estan a la font d'en Serra, 500 metres carretera enllà). Passats els llavadors cal trencar a l'esquerra per un senderol que puja a la carretera i caminarem cent metres per ella abans de deixar-la seguint una pista que puja. Als cent metres la pista mor a una caseta i el vell camí, ample i entre parets, munta per la dreta. Tota la vessant de l'ombria que tenim davant està clapejada de groc i roig dels cirerers de santa llúcia i orons que van perdent la fulla.
Mentre anem guanyant altura a l'esquerra queden les Tancaes, i darrere els tancats de pedra creix un matollar espès i alt format entre d'altres per abundants grèvols i teixos, tota una raresa botànica en altres llocs i que ací esdevé normal.
El camí travessa el barranc dels Avellaners i puja per una calçada ben empedrada. Dos revoltes més amunt trobem una bifurcació de vells camins i nous senders; per l'esquerra continua el camí de Vilafranca i els senders a les Ermites i Vilafranca, per la dreta continua el camí vell de Portell i el modern PR-CV-332 que hi va, a més del PR-CV-423 que s'acosta al mirador de la Roca Roja. Nosaltres seguirem el primer que s'acosta a la font del Bruixeral i remunta després per un ample assegador que ens portarà a les altes llomes que s'estenen entre Sant Cristòfol i el mas del Riello.
Travessant la carretera.

Les Tancades.

Grasaes al barranc dels Avellaners.

Bosquet d'orons i grèvols a les Tancaes.

Font del Bruixeral.

Arribem així a la lloma del Carme on hi ha un peiró amb la imatge de la Mare de Déu del Carme. Ací retrobem els aerogeneradors que segueixen la mateixa línia de les llomes i per davant nostre passa la carretera de Vilafranca.
El sender de les ermites baixa pel naixement de la Rambleta i el mas del Barranc cap al mas d'en Blasco on hi ha l'ermita de Santa Llúcia. Nosaltres, com que se'ns fa llarga la ruta per la calor, continuem per la carretera per on també va el PR-309.
Eixim a la carretera i la seguim avall; ara per l'asfalt, ara per la terra del camí de servei dels aerogeneradors. Caminem sota els grans molins de vent sentint el soroll de fons dels generadors al pegar voltes moguts per les grans pales que aprofiten el poc vent que bufa.
A l'esquerra ens queda el mas del Vent i el barranquet que baixa cap al mas de la Cerdana. Nosaltres seguim recte per l'assegador de Vilafranca, entre parets i sota les aspes durant un bell tros. L'assegador va ara per damunt la carretera, ara paral·lel fins que enfila una costera per a pujar a la lloma que dóna nom al mas de la Lloma. Al capdamunt de la lloma en un paratge desarbrat, com la resta de les llomes, on només creixen els coixinets de monja, el timó i algunes gramínees de l'assegador principal se'n separa un altre que baixa a buscar el mas. Este és el que seguim abandonant definitivament els camins abalisats que havíem anat seguint fins ara.
Aerogeneradors a la Lloma del mas homònim.

Carretera i assegador de Vilafranca.

L'assegador travessa la lloma entre parets i enfila avall cap al barranc de les Llometes baixant per unes clapisses. L'antic camí que el seguia feia ací un parell de revoltes que el pas del temps, de l'aigua i dels animals han ajudat a desfer.
A la baixada trobem a banda i banda del camí ramader els bancals del mas que busquen el cara-sol i bona terra fugint dels sòls esquelètics dels cims on poca cosa pot crèixer.
El mas queda a l'esquerra, mig amagat darrere d'uns arbrissons que han perdut la fulla. Després de passar una cervera hi ha la font del mas, de pouet, on tot i la seca encara queda aigua encara que a prou profunditat.
Continuem avall i al mig del pas hi ha dos grans xops amb les fulles ben grogues més de sed que de fred. Salvem este tram que no presenta massa complicació i arribem al fons del barranc. Segons el mapa del Tossal de Vilafranca per dins del barranc corre una antiga senda (segons les minutes del 1909 un camí) i busquem les traces que, tot i el nul ús, encara es poden vore ací i allà.
Assegador que baixa al barranc de les Llometes.

Font de les Llometes.

Baixada al barranc pel vell camí ramader.
Deixem a la dreta l'assegador que puja per l'altra vessant del barranc i continuem avall seguint les traces d'una senda perduda però prou fàcil de seguir ... almenys quan no trobem rosers bords o espinals pel camí. Avancem per això més a poc a poc que ens agradaria fins que arribem a un lloc on creixen uns xops. Ací hi ha unes romigueres que tapen un poc la senda. Pot ser amb un bastó salvaríem els dos metres de mal pas, però decidim esquivar-lo per fora i ens toca pujar i baixar per tornar al barranc.
A partir d'ací el camí és un poc més fàcil encara que segueixen havent trams on algunes bardisses dificulten el pas. Llàstima de no dur unes alicates perquè no és res que amb dos alicatades no es puga sol·lucionar. De fet netejar el camí i deixar-lo bo per al pas no retardaria massa la marxa (queda apuntat per a una altra ruta).
Barranc de les Llometes.

Roureda a la dreta i al fons el mas de la Torre.

Llit del barranc entre parets dels bancals. A la dreta un ample i ben treballat pujador als bancals.
Conforme baixem les vessants herboses deixen pas a rodals de roures i algunes carrasques que ens acompanyen fins que arribem a les envistes del mas de la Cerdana. Ací el barranc corre sobre la roca i és fàcil de seguir. Deixem a l'esquerra un ample caminal que puja cap al mas i, uns metres més avall trobem a la dreta la font de la Cerdana, amb pouet i llavador. Fins ací baixa també un assegador des de les llomes.
Preciós camí entre parets de pedra que puja cap al mas de la Cerdana.

Mas de la Cerdana.

Font de la Cerdana.
Ací entra una pista però nosaltres continuem per dins del barranc un tros més. La pista la retrobarem aigües avall, sota el mas de la Torre, l'únic en ús en tota esta partida. Quan trobem la pista ja no l'abandonarem fins a la carretera d'Ares.
Conforme anem per la pista al barranc que queda just davall ens ix una surrà de perdius. Sort s'han de som caminants perquè més avant, a la sobalba del mas del Puntosí hi ha uns caçadors que n'haurien encertat més d'una.
Rouredes a les vessants del barranc.

El mas de la Torre des del camí.
El paisatge canvia i les vessants desboscades deixen pas a carrascars i roureres que baixen al barranc des de les llomes i capolls. Quan ens acostem a la carretera a l'ombria de la cova de la Ballesta apareix el pinar de pi negre, el mateix que s'estén barranc avall de l'ermita de la Mare de Déu.
Arribem finalment a la carretera d'Ares al punt on esta fa una revolta. Només ens queden tres-cents metres de carretera solitària fins a l'ermita on donem per conclosa la ruta visitant una vegada més la Mare de Déu. Cal aprofitar perquè no sempre trobarem oberta la porta per visitar este magnífic santuari.
Pinar de pi negre a la dreta i roureda a l'esquerra.

Ermita de la Mare de Déu.
Ens han quedat dos ermites pendents que caldrà vindre a visitar, a vore si podem aprofitar i pujar algun altre vèrtex de la zona.

• Monferrer i Monfort, Àlvar (2000) Catí i els pelegrins de Sant Pere Ed. Consell Valencià de Cultura
  • Centelles Royo, Gema (1998) Evolución de un ritual. La peregrinación de Catí a Sant Pere de Castellfort. Ed. Diutació de Castelló
  • Fuster Puig, Pau (2013) Vilafranca. Mapa del terme municipal. El Tossal Cartografies
  • Membrado Ferreres, Jorge i Puig Ortí, Ana (2005) Guía de senderos homologados de Els Ports-Maestrat Ed. Portmader