diumenge, 30 d’octubre del 2011

DE LA PEDRA AL CORMO DEL PORTELL PEL POU DEL PORTUGUÉS

Un títol molt llarg per a una ruta prou més curta.
Havíem de fer una ruta curta i no molt lluny de casa per a que després de dos dies de pluja els xiquets s'estiraren les cames i què millor que fer una volta per les muntanyes de Borriol. Així que hem pujat a la Pedra (de la Serra o de Felip) i quina no ha sigut la nostra sorpresa de vore que han formigonat i ficat uns banquets a la sombra de la carrasca que hi ha darrere. Així mateix hi ha un panell explicatiu d'unes rutes senderistes pel terme de Borriol recentment marcades.
Panell de rutes.

Hem eixit seguint el GR-33 en direcció a les Useres i als pocs metres ens hem trobat amb els pals indicadors de la ruta de les fonts, amb la qual compartim part del traçat, baixant per una bonica senda, recentment recuperada que passa pel Pou del Portugués.
Senda al Pou del Portugués.

Tota la senda va vorejant la capçalera del barranc de les Ermites sota un espès pinar, per una zona ombrívola i molt agradable. A més la senda no només ha estat netejada sinó també despedregada i anivellada en alguns trams.
Pou del Portugués.

Ens hem trobat amb un grup de gent que també anàven a vore el pou, entre ells una dona que volia tornar-lo a vore perquè feia ben bé cinquanta anys que no hi havia estat. La veritat és que l'ha trobat molt canviat. Ella no recordava els esbarzers ni el fil d'aigua que cau sinó una font més abundosa, un abeurador on bevien els matxos i un llavador per anar a llavar des dels voltants, i també una gran extensió de terra neta i sense males herbes. Tampoc tant de pinar.

Després de vore el pou, amb poca aigua però no eixut, l'abeurador i el llavador, hem continuat el camí per la senda vora el barranquet que va fent-se gran i que més tard es converteix en un ample barranc a l'altura de les Ermites que li donen nom. Arribem al cap de poc a la senda del Purri que puja de la font de la Teula cap a la Serra del Portell, i el seguim de pujada per arribar a les parts altes de la Serra.
Senda del Purri o de les Ermites.

Després d'una curta pujada i a l'altura d'uns bancals d'ametlers abandonats arribem a la pista que recorre les parts altes de la Serra del Portell i la seguim a la dreta uns metres. Deixem un desviament a l'esquerra que baixa a la font del Ros i a la nova ermita de Sant Vicent de Moró, just als peus del Tossal de Mollet.
Tossal de Mollet.

Després d'uns bancals d'ametlers, quan la pista gira a l'esquerra vorejant el Cormo del Portell seguim una senda que s'enfila recte pel mig del pinar.
Pugem el tossalet i només a la part més alta, al "Cormo" del Portell hi ha una obertura entre el pinar que ens permet observar un poc la partida que acabem de travessar. Al fons del barranc queda el Pou del Portugués enmig d'una ampla extensió de pinar.
Senda entre bancals. Al fons el Cormo dels Bustals.

Baixem del tossalet i deixem enrere el pinar per començar a caminar entre bancals d'ametlers i algunes oliveres. Passem un colladet i encetem la darrera pujada del dia que ens duu a la pista de la Serra del Portell per on passa el GR-33 camí del Pou del Mollet. La seguim a la dreta sempre entre camps treballats, passant vora una caseta de fusta fent cap a un camí asfaltat. És el camí del mas de la Penya que passa pel mas de l'Hereu i la font de Sant Martí, ara però l'agafarem a la dreta per a retornar ràpidament i alegre al punt d'eixida.
Camí del mas de les Penyes.

Track a wikiloc:

Rutes amb que comparteix part de la traça:

pedra la serra - mas de l'hereu
(més informació ací)
pedra serra - la penya
borriol - el purri - pedra serra - gr33
moro - sant vicent - moro
pedra la serra - tossal de mollet

1. Heey Goterris me habían dicho que te has abierto un blog y en seguida lo he buscado. Bienvenido he este mundillo, con la de rutas que sabes y las que te quedan por hacer seguro que sacas un blog de primera.
    Ya tienes otro seguidor!!!
    Saludos

2. Hola Trotasendas:
    Gràcies per ser seguidor, encara no sé molt bé com es fa i pes a què serveix, però poc a poc anirem aprenent.
    Ja he vist que vas estar a Penyagolosa, és que no pares...