dimecres, 21 de març del 2012

DEL CORRAL DE LA LAGUNA AL CORRAL DE CASEROS

Avui hem aprofitat la darrera nevada d'esta temporada, tan curta de neu, per arrimar-nos a fer raquetes a Javalambre.
La idea era arrimar-nos amb cotxe al corral de la Laguna i des d'allí pujar al pic de Javalambre, o millor dit al Javalambre bis o "falso Javalambre" on ja vam pujar a la palpa fa un temps des de l'estació d'esquí Jose i jo un dia de boira especialment espessa. Esta mateixa ruta ja vam vindre a fer-la fa un parell d'anys però no vam poder arribar als corrals amb el cotxe per culpa dels ventisquers.
Amb estos precedents encara que el dia semblara ideal per eixir a la muntanya i a estes altures la vesprada allargue molt, alguna cosa podia passar. La veritat és que al final l'excursió ha eixit bé però no hem pogut pujar al Javalambre, possiblement per un excés de precaució pensant que se'ns podria fer de nit.

L'aproximació al corral de Caseros es fa pel camino de la Laguna, que ix des dels afores del poble seguint la ruta de la guerra civil. El camí està asfaltat en la seua major part i amb paletes indicatives de les restes arqueològiques de la batalla de Sarrión durant la guerra civil del 1936.
A partir del mas de Subicuestas la neu es present al camí i per a arribar al lloc d'inici fa falta (hui) un vehicle 4x4. Per sort ens trobem que ja ha passat algú davant fins als corrals. Ens trobem que baixen dos veïns de Sarrión que han pujat el pastor que té les ovelles als corrals per a baixar-les a zones on no hi ha neu, els preguntem per l'estat de la neu i sembla que serà bo (per a nosaltres).
Inici de la ruta.

Arribem als corrals, on hi ha un cartell explicatiu de les fortificacions de la guerra i iniciem la ruta seguint el camí que travessa els corrals i baixa cap al barranco de la Hoz, ací un simple barranquet.
Corrals de la Laguna.

Les savines ens acompanyen tota aquesta part del recorregut formant un savinar ample i obert, mentre la pista, no sempre evident, ens baixa cap al barranc.

Seguint la pista.

A l'arribar al barranc deixem a l'esquerra el Camino de la Sierra que per sota de la Peña del Cerdo es dirigeix al Barranco de la Zarzuela i Javalambre i per on tenim pensat tornar, seguint en sentit invers la ruta de la "Alfondeguilla - Javalambre".
Barranco de la Hoz a la capçalera.

Continuem tota l'estona per dins del barranc remuntant-lo per una zona d'intensa carstificació on s'obrin algunes planes cultivades. Es tracta de dolines en artesa i d'uvales formades per la coalescència de diferents dolines. Són zones on la calcària dominant s'ha dissolt i han restat les argiles roges, aprofitades ara per a cultius o per a prats. Als seus voltants trobem alguns grans exemplars de savina que aprofiten la millor terra per a créixer.
Savina monumental enmig dels bancals.

Deixem a l'esquerra un parell de plans treballats i pugem en diagonal cap a uns corrals que al mapa venen rotulats com a "corrales de redón" encara que un pastor més tard ens donarà el nom de Corrales de Caseros i del Tío Victor respectivament.
Ens adrecem cap a el més amunter per mirar d'arrecerar-nos per a dinar, que ja va sent hora i fora dels barrancs corre un airet que talla.
Corral de Caseros.

Tenim sort, la casa del pastor, a la vora del corral, es troba oberta i trobem taula i cadira per menjar sentats. Es tracta d'un refugi precari usat pels pastors a l'estiu quan pugen a guardar.
Una vegada dinats continuem camí enfilant cap al Javalambre, que tot i no vore'l, intuïm que està ben aprop.
Anem pujant per un barranquís per protegir-nos del vent fins que arribem al cap de dalt de les llomes que corren entre el Chorrillo i la Dehesa.
Les grans savines han deixat pas a un paisatge tacat de xaparres (savina rastrera) que no veiem a l'estar tapades per la neu, però que se'ns fan presents quan es trenca la capa de neu que les cobreix i ens enfonsem fins al genoll enmig d'elles.
Remuntant a recer del vent.

Seguim fins a dalt de tot on ens trobem cara a cara amb el Javalambre (bis o fals).
Javalambre bis o falso javalambre.

Ací és on hem de prendre una decisió. Calculem el temps que ens queda per anar al pic i retornar al cotxe i les hores de llum i sembla possible però molt ajustat així que per evitar riscos decidim no pujar.
Continuem cap al sud per les llomes fins arribar al collet a sota del Cerro de la Dehesa on passa el Camino de la Sierra i seguim a l'esquerra.
Anem baixant pel camí i ens desviem a la dreta per entrar a vore els corrals que hi ha sota la Peña del Cerdo i a la vora d'una dolina cultivada.
Reprenem la baixada i deixem a l'esquerra les dolines en artesa, de fons pla, ocupades pels cultius per on hem passat abans passant un poc més avant per la vora de los "cuencones", grans dolines d'embut que es troben a la nostra dreta.
La major part de les dolines de la zona han estat capturades per altres dolines o per la xarxa orogràfica, ací però podem vore un parell de grans dolines d'embut perfectament formades.
Continuem la ruta i baixem per un paisatge familiar, clapejat de savines, fins enllaçar amb el camí d'anada i, seguint les traces deixades a l'anada retornem als corrals.
Javalambre des del Corral de la Laguna.
Gràcies a Carlos que va anar obrint la traça quasi tot el temps hem pogut fer esta ruta, que de ben segur repetirem per a pujar, finalment, al Javalambre.

Ací un altre track que comparteix part del traçat:

los tederos - corral de redón (o de caseros)

• Peña Monné, J. L. et al. Paisajes naturales de la provincia de Teruel Ed. Instituto de Estudios Turolenses,  Teruel, 2000
  • González Cano, J. M. et al. Inventario abierto de los bosques singulares del sector S.E. de la província de Teruel Ed. Consejo de Protección de la Naturaleza de Aragón, Zaragoza, 2001
  • Web de l'ajuntament de Sarrión
Observacions: de la part final de la ruta no he posat fotos perquè la bateria no va aguantar el fred.

1. A puntito de coincidir. Al final nos decantamos por el Penyagolosa y dejar esta para la semana que viene si hay oportunidad

Vistas tus fotos, espero que todavía quede nieve

Saludos

2. Penyagolosa sempre és Penyagolosa. A Javalambre només quedarà neu a les parts altes i si no fa molta calor.