dissabte, 24 de març del 2012

LA VILAVELLA: CREU DE FERRO I FONT BLANCA

Hui hem optat per una eixida breu. Calia tornar pronte a casa que teniem dinar així que ens hem arrimat a la Vilavella per a fer una marxa curta però intensa.
Hem pujat per la Muntanya de Santa Bàrbera a la Creu de Ferro per a baixar des del coll del Bledar a l'aljub dels Caçadors i per la font Blanca retornar per la falda de la serra a la Vilavella. Fem un recorregut circular deixant enmig el GR-36 que pel Camí de la fonteta d'Oliver i la Pista de la Guerra continua fins a la font de Cabres i el barranc del Rodaor.

Hem aparcat just al cap d'amunt del raval de Sant Xoxim, a la vora de l'escola i pel carrer del barranc hem començat a pujar el barranc del Racó dels Focs, deixant a la dreta el castell ens desviem de seguida del GR per pujar al camí de la Mina.
Castell de Nules.

Seguim pel camí de la Mina, just per dalt les darreres cases del poble fins arribar al dipòsit d'aigua.
Des d'ací seguim un camí que s'enfila per la solana de Santa Bàrbara cap al cim. Es tracta d'un vell camí ara mig tapat per les argelagues que s'acaba just al Racó dels Focs. Allí mateix trobem les restes de la mina Maria Fernanda on es va extraure mineral de ferro per als alts forns de Sagunt a la dècada a la dècada dels 60 del segle XX, encara que consten explotacions anteriors.
Carregadors de la mina.

Després de la visita a l'exterior de la mina i vista la impossibilitat de pujar al cim de la muntanya de Santa Bàrbara hem retrocedit fins al dipòsit d'aigua per buscar la nova urbanització (sense cases) que s'enfila per la falda de la muntanya, i hem pujat per l'escala que la recorre de baix a dalt fins al capdamunt on hem continuat pujant per la senda que recorre tot el llom de la muntanya.
Pujant les escales.

Hem passat per dalt de la mina i hem enfilat la part més alta de la muntanya on es trobava el piló de Santa Bàrbara (que no hem vist) i des d'on tenim unes vistes magnífiques de tota la plana.
La Vilavella i Nules des de la Muntanya de Santa Bàrbera.

Els cims es troben clavillats per les trinxeres obertes a la guerra on es poden encara observar restes de nius de metralladores i bunkers.
Continuem recorrent tot el llom de la serra passant pel Poble Desert i la Selleta on enllacem amb la senda que puja pel barranc Roget.
Deixem a la dreta el camí que enllaça amb el GR a l'altura de la replaça "de l'helicopter" i continuem pujant cap a la Creu de Ferro ja davant nostre.
Creu de Ferro i puntal de la font de Cabres.
A partir d'ací les sureres i carrasques així com els pins comencen a ser més crescuts i ja s'endevina el bosc que serà en un futur si no es crema.
La senda recorre tota l'ombria de la Creu de Ferro però nosaltres ens desviem per un pujador assenyalat amb una fita que enfila la creu recentment emblanquinada.
Trams difícils.
La pujada final a la Creu de Ferro és un poc més dificultosa però sempre evident, amb trams per sobre de les penyes i fins caldrà posar les mans en algun lloc però la panoràmica paga la pena.
Arribem finalment dalt i malgrat que el matí no és massa clar es veu perfectament Penyagolosa nevat al nord i la mar a l'est i ben aprop.
Creu de Ferro.

El cim està coronat de trinxeres que miren al sud, cap al castell de la Vall on estaven les trinxeres enemigues. La creu fou erigida per un batalló de "Zapadores" de l'exèrcit nacional, tal i com resava un taulellet a la base de la creu, ara malmés.
Des d'ací continuem crestejant, deixant a tota la banda de ponent nius d'ametralladores que miren cap a la Vall.
Després d'una curta baixada arribem al coll del Bledar. Uns metres abans se'ns ha afegit la senda que recorre l'ombria sense pujar al pic, més fàcil i planera.
Just al coll passa el PRV-164 que ve del Fenassar i puja al puntal de Font de Cabres. El descartem i comencem a baixar per l'ombria, deixant als pocs metres una nova senda que puja per la dreta al puntal.
La senda baixa al GR enmig del matollar alt que donarà pas al jove pinar. Deixem la senda que baixa a l'esquerra en una revolta per seguir a la dreta la vella senda, ara neta, que baixa a l'aljub dels caçadors on finalitza la pista de la guerra i per on passa el GR-36.
Baixant del coll del Bledar.
Ja des dalt la Creu de Ferro hem vist una senda que baixa des de l'aljub i hem preguntat a una parella que pujava on baixava, així que, assabentats hem decidit baixar pel recuperat sender de la font Blanca que mou per baix de l'aljub fent una gran volta per a evitar una pedrera, fins arribar al barranc. Continua pel barranc on la vegetació creix exhuberant donada la gran humitat existent i passa per l'eixuta font Blanca. Sabem de la font pel rètol que hi ha perquè no hi ha senyals d'aigua.
Barranc de la font Blanca.

La senda ix del barranc remuntant per la dreta a buscar un pinar de repoblació fins arribar a un rellomet que segueix amb forta baixada fins arribar a l'antiga senda de la Bassa dels Cavallers, ara pista, que seguim a la dreta fins enllaçar amb la pista que puja des del racó de Montón a la replaça de "l'helicopter". Nosaltres la seguim un tros, abandonant-la a l'esquerra per enfilar una vella pista que travessa les faldes cobertes de pinar de la serra, passant pel racó de Macianet fins al Terrer de la Palmera des d'on baixem al barranc de la Fonteta, que baixa de la fonteta d'Oliver.
Pinars de repoblació.

Passem ben prop del poliesportiu i enfilem una senda que mou i acaba en camps de tarongers,a la vora del castell, on enllacem amb el GR per on retornem al punt d'inici.

Altres tracks que comparteixen traçat:

vilavella - puntal de nules més informació ací
vilavella - font cervera - creu de ferro
puntal d'artana i puntal de nules
puntal de nules - puntal d'artana - creu de ferro
racó montón - puntal nules - creu de ferro
vilavella - barranc rodaor - gr36

• Terrasit capa de toponimia
  • Ruzo Gómez, J. Estratigrafía y mineralogía de la Sierra de Espadán Ed. Fundació Serra Espadà, Nules, 2003
  • www.cuevascastellon.uji.es
  • Puchades i Vila, S. Serra d'Espadà GR-36 Ed. SASE, 2009
  • Sender de Petit Recorregut PR-V-164 Ed. Ajuntament de la Vall d'Uixó,

1. Hola Xavier.

L'altre dia vaig estar pegant una volta per aquesta zona i vaig anar per la senda que naix baix del Aljub dels Caçadors fins la Font Blanca (no la coneixia),per tornar després seguint la senda fins el Gr 36,el meu dubte es que des de la font endavant vaig rebutjar dos sendes que eixien a l'esquerra ¿quina es la que vareu seguir vosaltres en aquest track? ¿i on va a parar la que no vareu seguir?

Gracies,salutacions.

2. Hola Dani:
    Nosaltres vam seguir la segon senda que va per un rellomet (tu tiraries amunt i nosaltres avall). La primera no sé on va, supose que ix a la mateixa pista de la Bassa dels Cavallers, on vam eixir, però on talla el barranc de la Font Blanca però no ho sé.