dissabte, 9 de març del 2013

ULLALS DE LA RAMBLA

Hui hem fet una ruta molt diferent al que sol ser habitual. En primer lloc hem anat continuament per la rambla i en segon lloc ens ha eixit una ruta linial, en contra del que tenim per costum.

Aprofitant que ha eixit la Rambla de la Viuda amb les darreres pluges i nevades hem anat a fer una ruta seguint-la des d'on es junta amb el riu de l'Alcora cap amunt.
La idea inicial era remuntar-la fins arribar sota el mas de la Xurumbela des d'on retornaríem per dalt passant pel Pla de la Bassa Roja i el Racó del Corb, però ens ha estat impossible travessar-la així que hem hagut de fer una ruta d'anada i tornada.
Hem eixit de la confluència de la Rambla de la Viuda i el riu de l'Alcora i hem pujat rambla amunt, sempre per la dreta (esquerra geogràfica) fins arribar a la volta de la Fleixa, on ens ha tocat fer la volta perquè ja no hem pogut passar més avant.

Confluència de la Rambla de la Viuda i el riu de l'Alcora.

Hem eixit des d'on conflueixen el riu de l'Alcora i la rambla de la Viuda i hem passat sota la cantera del Frontó , just a la vora d'una curiosa penya en forma de piràmide.
Passant entre la cantera i la rambla.

Este ha sigut el primer punt interessant del dia. El camí que recorre la rambla la travessa i hem passat per fora per estalviar-nos travessar a gual.
Curiosa penya en forma de piràmide.

La continuació per pista és fàcil i bonica, i diferent sentint el llunyà remor de la rambla que passa aprop nostre però que no sempre veiem.

Tros de pista davant la Rabosera.
Passem el desviament a Costur pel barranc del Savinar i poc després arribem a la Volta del barranc del Savinar on el camí travessa novament la rambla.
Volta del barranc del Savinar. Camí tallat.

Ací optem també per fer la volta per fora, sense camí, perquè la rambla baixa ampla i amb força i no estem segurs de poder-la travessar, a més que ens caldria passar-la dos voltes.
Passant per les roques.

Anem fent la volta per les roques de la vora, o per les graves entre les que s'encaixa la rambla en este tram.
Passem per la vora de l'Ullal de la Marmosa, que ha eixit en força però que ara no duu aigua.
Ullal de la Marmosa.

La rambla s'encaixa entre la grava i crea uns ràpids interessants per a fer rafting, però no per a qui va a peu.
Ràpids a la Marmosa.

Arribem al pla de la Marmosa i passem per un bancal abans de poder baixar a la pista just quan torna a travessar la rambla.
Nosaltres continuem per les roques de la vora cap a la font del Comte, i anem alerta que un mal pas no ens faça caure a l'aigua.
Passant per les Penyes cap a la font del Comte.

Arribem a la font, amb un fil d'aigua i desbrossada de fa poc, i continuem per un senderol que torna a abocar a la rambla.
Font del Comte.

Ací hem d'anar obrint-nos camí prop de l'aigua què és el lloc on hi ha menys malea, encara que en algun lloc ens toca grimpar per les penyes.
Buscant un camí vora la rambla.

Eixim a una senda que passa per la volta dels Villomos. Just de l'altra banda hi ha l'Ullal dels Villomos, també sense aigua, tot i que sembla que n'ha eixit doncs als peus l'aigua és més verdosa i no roja com la que baixa per la rambla.
Ullal dels Villomos, sense aigua.

Fem la volta dels Villomos per dins, per senda i quan dona pas a la Volta de la Fleixa ens caldria travessar per pujar a la Xurumbela seguint els senders marcats de Costur.
La rambla però baixa forta i no abelleix travessar així que mirem de fer la volta per fora i provar d'arribar a la Miloqueta per on puja una senda a la Bassa de les Oronetes.
Volta de la Fleixa.

Anem passant penyes però arriba un punt on se'ns fa molt difícil i perillós, així que decidim pegar la volta i tornar per on hem vingut.
El camí es complica cada vegada més.

Just al retornar a la senda aprofitem per recuperar forces i celebrar que no hem caigut dins la rambla. (sempre hi ha coses per a celebrar).
Recuperant forces on passa el camí la rambla.

Només ens queda desfer el camí d'anada, fins la font del Comte. Des de la font sembla que hi ha algun senderol que puja cap als Alts del Comte, però no ens decidim a tentar la sort que hui sembla que no tenim de cara.
Vista panoràmica des de dalt la font del Comte.

Retornem pel Pla de la Marmosa i la Volta del barranc del Savinar, i just ací trobem uns homes que passen amb cotxe per vore si han eixit els ullals. Per desgràcia si han eixit ja no duen aigua així que no podem disfrutar tampoc de l'espectacle.
Pista tallada.

Refem els nostres passos i acabem la ruta un poc desanimats però per sort al mas de Flors ens espera Jesús amb unes cerveses fresques i una conversa animada per a escalfar-nos l'ànim.
Recuperant líquids.

mas de flors - racó del corb
costur - mas de flors
sant pasqual - sant joan per xodos
frontó - bassa de les oronetes més informació ací

• terrasit
  • web de l'ajuntament de Sant Joan de Moró
  • Gil i Peris, Palmira Toponímia dels pobles valencians: Sant Joan de Moró València, 2006 accessible a la web.
  • Ribes Pallares, Josep Miquel  Toponímia dels pobles valencians: Costur València, 2006 accessible a la web.
  • Arnau Juan, Òscar i Fuster Puig, Pau L'Alcora. Mapa del terme municipal Ed. Ajuntament de l'Alcora, 2008. accessible a la web.
  • Associació cultural la Fontanella de Costur
  •  Una volteta

1. Llàstima que no poguéssiu fer la caminada sencera. Al menys l'espectacle que ens oferia la rambla aquests dies valia la pena. Un altre dia serà!

PS: L'enllaç a la toponimia de Costur d'en Josep Miquel el tens trencat. Si vols també la pots vincula a aquest:

1. La veritat és que si, contàvem que portaria aigua, però no tanta!.
      Gràcies per l'enllaç, el canviaré.