diumenge, 28 de juny del 2015

PINARS DE PENYAGOLOSA

Un any més l'AMPA de l'escola organitza una acampada a Penyagolosa i allí anem, aprofitant per disfrutar d'un cap de setmana amb la família en un entorn privilegiat, encara que qui millor s'ho passen són els menuts que no paren de jugar mentre descobreixen la natura.

I també aprofitem per fer un parell de rutes curtes descobrint les raconades que amaguen els pinar de Penyagolosa. Dos rutes circulars una que convida a descobrir el barranc de la Pegunta i l'altra que s'acosta al barranc de l'Antona i que es poden combinar en una ruta en forma de 8 que recorre dos dels sis barrancs de Penyagolosa.

Zona d'acampada de la Lloma Belart II.
Per omplir el matí de dissabte fem una xicoteta ruta pel barranc de la Pegunta buscant un lloc on poder iniciar els xiquets a l'escalada. Sembla mentida però no és fàcil trobar unes roques poc desplomades, de poca altura i on poder escalar en top rope.
Travessant cap a la Pegunta.
Eixim de la zona d'acampada de la Lloma Belart i enfilem recte camp a través buscant el barranc de la Pegunta on baixem en una llarga diagonal.
Per la senda remuntem el barranc que encara duu prou aigua gràcies a les tronades de les setmanes passades i a què encara no hi ha massa gent als campaments i a Sant Joan doncs tota l'aigua que usen prové de la font de la Pegunta.
Font de la Pegunta.
Arribem a la font Nova de la Pegunta, d'on cau un bon canyo d'aigua doncs la vella pràcticament s'ha eixugat.
Després de fer un descans i beure'n l'aigua continuem barranc amunt buscant la part alta del barranc sota els Castellets on hi ha penyals escampats per tot el faldar.
Aprenent com feien foc els antics.
Ací aprofitem per penjar una corda i pràcticar l'escalada i el rappel amb els xiquets, i ells també aprofiten per provar a fer foc amb dos pals i fer una cabana amb branques i molsa.
Pinars de la Pegunta.
Després d'una bona estona finalment continuem la marxa de retorn al campament i ho fem per un camí diferent, així travessem al recte el barranquet del Forn i passem per unes crebades abans de pujar a la Lloma de Conill.
Crebada a la Lloma del Conill.
Pugem a la Lloma del Conill per on passa el PR-CV- que enllaça amb el camí dels Nevaters al Corralico i baixa cap a Llucena.
Seguim des d'ací la Lloma del Conill de baixada i de seguida arribem als Estrets on només uns metres separen el barranc de la Pegunta que queda a la nostra dreta del de la Teixera que portem a l'esquerra.
Els Estrets.
Passats els Estrets anem atents per trobar un senderol poc evident però enfitat que baixa al barranc de la Pegunta just on passa la pista de la Banyadera.
Senderol de baixada
L'última vegada que vam baixar per ací no vam trobar l'entrada de la senda i ens va tocar baixar al recte fins que vam vore les fites, esta vegada hem anat més atents a les fites i al mapa d'el Tossal i l'hem trobat de seguida. De bon principi no hi ha quasi traces de senda. Per sort hi ha fites de sobra per no perdre's fins que trobem les primeres traces de senda.
Arribant al barranc de la Pegunta.
La senda baixa per la falda de la lloma a buscar un barrancusset que baixa al barranc de la Pegunta.
Arribem al barranc just per on passa la pista de la Banyadera i on comença el sender botànic del barranc de la Pegunta.
Des d'ací només queda pujar al recte per trobar les instal·lacions del campament.

El matí del diumenge passa el forestal a revisar que tot estiga en regla i ens comenta que a la part de dalt de la lloma és la zona de Penyagolosa on hi ha més cabirols. De fet a la matinada els hem sentit cridar doncs estan en zel. Per tant mirem de fer una ruta lloma amunt a vore si hi ha sort i en trobem algun.
Inici de la ruta a la Lloma Belart I
Eixim des de les instal·lacions de la Lloma Belart I. Per darrere passa un antic tallafocs que ha fet desaparèixer la vella senda que duu al barranc i font de l'Antona.
Tallafocs de la Lloma Belart.
A la part de dalt del tallafocs trobem unes fites que marquen l'inici de la senda. Cal anar atents perquè no és massa evident.
La senda baixa per passar un reguer que travessa la lloma, encara que ens desviem un poc d'ella perquè este tram està un poc tapat per als xiquets, però de seguida la trobem i la continuem sota el pinar.
Senda a l'Antona.
La senda va girant cap al barranc de l'Antona que de seguida queda a sota nostre mentre que seguim la falda sense perdre cota a buscar el barranc quasi arribant a la font de l'Antona.
Pinar del barranc de l'Antona.
Pel barranc baixa una senda més xafada des del mas de Benages i la seguim cap avall.
La senda travessa el barranc i fa una diagonal eixint del mateix fins que troba la pista del mas de Benages.
Baixant al barranc de l'Avellanar.
Baixem un tros per la pista però de seguida l'abandonem retallant al recte per la senda.
Arribem així al barranc de l'Avellanar al mateix lloc per on passa el camí dels Pelegrins que ve de Xodos pel Pla de la Creu.
Camí dels Pelegrins.
De tornada seguim el camí dels Pelegrins, ample, ben conservat i molt transitat que travessa els pinars camí de Sant Joan.
Pujant a la Lloma Belart II.
Seguint el camí arribem a la pista que puja des del Pi de les Quatre Forques cap al campament de la Lloma Belart, però nosaltres no pugem per la pista sinó que ho fem per un senderol més estret que el camí dels Pelegrins que mou per la seua esquerra i ens va pujant poc a poc de retorn al campament.
Arribada a la zona d'acampada.
Arribem així al campament a bon hora per dinar i quan la calor ja comença a apretar malgrat haver anat tota l'estona per dins del pinar.

Track de la primera ruta:

Track de la segon ruta:

Més rutes familiars al voltant de Penyagolosa:

Sant Joan a la cova de la Bertrana
Sant Joan al pic de Penyagolosa
Sant Joan al teix mil·lenari del mas Roig
Penyagolosa al voltant del pic
Sant Joan al Corral Sec pel Rebollar i la Bertrana

• Fuster Puig; Pau (2010) Vistabella del Maestrat. Mapa i guia excursionista. Ed. el Tossal cartografies
  • Roncero i Ventura, Enric (1998) Penyagolosa. Mapa i guia excursionista.. Ed. Alpina
  • Diversos autors(1994) Penyagolosa excursions a Peu. Ed. Centre Excursionista de Castelló
  • Roncero i Ventura, Enric (1999) Penyagolosa: paisatges del sostre d'un País Ed. Tàndem
  • Roncero i Ventura, Enric (2006) Al voltant de Penyagolosa Ed. Tàndem
  • Serrador Almudéver, José Pascual (2007) Descubriendo Penyagolosa. El río Montlleó. Ed. avantpress. I també al blog de l'autor.