divendres, 14 d’abril del 2017

LES GOLES DEL MILLARS

Aprofitant el divendres Sant eixim a fer una volteta curta per vora mar i quin millor lloc que les goles del riu de Millars, ara que porten prou aigua. És una ruta que ja hem fet altres vegades i que més que una caminada és un simple passeig que permet a més fer uns quants geocaches.

Per a fer-ho ens acostem a la platja d'Almassora, a la punta del Pla de la Torre. El sender de les Goles (SL-CV-26) comença a la vora de la Gola Vella. Des d'ací recorrem la barra de grava que tanca les goles separant-les de la mar. És un curt tram que ens porta des de la gola vella per la vora de l'alter fins a la gola fonda.
Barra litoral.

Basses entre la barra litoral i la gola Fonda.
Ací arriba un camí per la vora de la gola però nosaltres continuem per la barra litoral fins a la gola Sud o Tercera, l'única per on el riu, quan porta prou aigua com és hui, arriba a la mar.
Ací mateix hi ha un pescador dins la mar que en els pocs minuts que estem es farta de traure mabres. A l'aigua dolça està prohibit pescar encara que hi ha molta gent que no hi fa cas.
Gola Sud.

Pescadors a la gola.
Cal dir que les goles estan catalogades com un lloc d'interès especial per a les aus (ZEPA) i protegides com zona LIC d'especial interès dins l'àmbit de la Unió Europea, sobretot per la quantitat d'aus que acudeixen a l'hivern als seus aiguamolls i estanyols.
Després de visitar la gola reculem un poc i seguim un caminal que travessa l'Alter fins a un mirador que s'obri a un dels dos grans cavallons de terra fets per mirar de canalitzar el riu de Millars en la seua part baixa. Tasca impossible perquè quan hi ha riuades el riu va per on vol o, millor, per on ha anat sempre.
Gola Sud des del mirador.

Barra o cavalló de terra per a canalitzar el riu.
Els alters són les zones que queden més altes i que es van aprofitar per a cultivar gràcies a que l'aigua està ben prop. Així cada poc tros hi ha un pou d'on es trau aigua per a regar les xicotetes parcel·les. Ara la major part dels hortets estan abandonats però s'han fet moltes casetes, totes elles il·legals doncs estan en una zona inundable i on sempre ha estat prohibit construïr. Encara així queden moltes barraquetes, algunes de les antigues fetes de fusta per a passar uns dies a l'estiu i fugir de la calor, altres d'obra nova.
Des del mirador de la gola Sud seguim riu amunt per dalt del gran cavalló de terra fins que s'acaba l'alter. Ací podem vore els xicotets reguers que porten l'aigua als hortets, i les tanques de xiprers per protegir els cultius de les gregalades que semen els cultius al vindre acompanyades de l'aigua salada de la mar.Trenquem a la dreta fent la volta a l'alter fins arribar a la Gola Fonda que separa els dos alters.
Cartell a dalt dels Alters.

Camí del Cirerer entre els alters.
Ací la ruta travessa la gola i continua per l'altre alter però nosaltres seguim avall per la gola entre els alters fins que trobem altra vegada les senyals del SL.
Seguim ara el SL cap a l'esquerra pel camí del Cirerer que travessa l'altre alter i de seguida arribem al camí de vora riu, ample passeig per la vora de la gola Vella o Nord i que confronta amb el Pla de la Torre.
Només ens queda seguir-lo per arribar novament al punt d'eixida.
Platja del Pla de la Torre.
I per acabar d'arredonir la ruta (almenys per als menuts) ens acostem al parc en forma de vaixell pirata que hi ha a l'extrem sud de la platja del Pla de la Torre, on estem més temps que el que ens ha costat fer la volta ... però és el que toca.