divendres, 14 de setembre del 2012

APRENENTS D'ALPINISTES PER RACA

Volíem trobar algun lloc fàcil per escalar amb xiquets al Tossal de Raca però al final ens ha eixit una ruta que puja a Raca més per senda que grimpant. Per compensar-ho baixa pel coll de Mancebo a buscar la part de dalt de les vies d'escalada del Racó de Coma i hem rapelat per elles retornant per la Roca del Migdia a l'inici. Però anem a pams.

Avui hem anat a fer un volt Àlvar, Josep Antoni i jo i com que la companyia es prestava hem fet una escapada curta per mirar de pujar al recte al Tossal de Raca.
Hem deixat el cotxe al final del Caminàs, just abans d'arribar al Polvorí i ens hem dirigit a les faldes de Raca després de travessar el barranc de Boira entre els horts de tarongers.
Aproximació pels horts.

Hem buscat un crestall per començar a pujar, per la vora d'un barranquís. Es tracta d'una vessant coberta d'un important rascler i sense apenes vegetació. No cal assegurar amb corda però és un bon lloc per provar coses doncs la roca és bona i està plena de forats, ponts i clevills.
Crestallet per a entretenir-se.

Eixim per dalt a una senda que seguim amunt, enfilant cap al cim. Esta vessant està plena de sendes però per sort al mapa de l'ICC (per a gps) apareixen totes (supose que, entre d'altres, cal agrair-li-ho a Sendallarga que han contribuït enviant els tracks, gràcies des d'ací).
Una de les sendes de Raca.

La senda puja per l'oest per una vessant desarbrada i el sol pega de valent. Arribats a un punt on gira a l'esquerra per a superar una crestereta fem un segon recte. Molt menys del que esperàvem.
Crestereta molt fàcil.

Girem a ponent cap al Mancebo per enllaçar amb el camí que puja des del coll del Mancebo i ens trobem una pista oberta fa poc (o és que fa molt que no passem per ací?) per pujar a un maset que estan rehabilitant. El camí antic, que passava per la porta, l'han desviat per anar directament al capdamunt del tossal on s'hi està el vèrtex geodèsic.
Tossal de Raca.
Les vistes de la Plana són magnífiques.
Mirant a Castelló, en primer terme el maset en obres.

Després de la foto de rigor desfem camí baixant cap al coll de Mancebo. La pista gira per baixar cap al Racó de Farol, on hi ha gent escalant, mentre nosaltres seguim recte al coll.
Zona d'escalada del Racó de farol.

Al coll hi ha una tauleta a l'ombra d'una garrofera. Just després agafem a l'esquerra l'antic camí de ferradura que puja des de Castelló. Es tracta d'un camí empedrat i ben traçat que baixa suaument a buscar la plana a l'altura del Polvorí i enllaça amb el Caminàs. Segurament fou un dels passos més usats per passar a l'altra banda de les muntanyes de Castelló.
Camí del coll de Mancebo.

Just a sota de la Llobera, i a un xicotet pla hi ha un encreuament de senders. Per la dreta baixa el PR-CV 378 que enllaça l'ermita de la Madalena amb la de Sant Vicent de Borriol, que continua per l'esquerra seguint el vell camí del coll del Mancebo, nosaltres però seguim recte camp a través sota les torres de la línia elèctrica. Cal anar a buscar la segona torre des d'on baixarem.
Arribem a la torre i trobem la última reunió de la via Mazinguer Z des d'on procedim a muntar un rapel improvisat amb una corda de 8 de 30 metres, bagues i mosquetons. Com que la corda és curta ens toca fraccionar el rapel en un pont de roca protegit amb un cordino a meitat.
Rapelant.

Josep baixa només agafant-se a la corda i és que li sobra classe per a tan poqueta paret, sobretot després del que va fer l'any passat.
Arribem a una nova reunió i com que es fa tard destrepem a la dreta buscant el fons del barranc de la Figueta on hi ha les vies d'escalada del Racó de Coma.
Des d'ací baixem seguint el camí d'aproximació a les vies, per dins del barranc fins que s'ix a l'esquerra per passar per dalt de la Roca del Migdia retornant al punt d'inici.
Barranc de la Figueta.

I ací altres tracks que comparteixen una part del traçat:

la coma - gralles - raca - sant vicent
roca migdia - la coma
madalena - raca - coll mancebo
ruta vies escalada raco de coma