dimecres, 9 d’octubre del 2013

DE SANT JOAN DE PENYAGOLOSA AL TEIX MIL·LENARI DEL MAS ROIG

El Centre Excursionista de Vila-real té una programació molt variada per a satisfer tan a aquells que volen rutes dures i llargues com per a qui no volen o poden fer poc més que un passeig. Així sota l'etiqueta "excursions per a tots" s'oferten una sèrie d'excursions aptes per a iniciar-se al senderisme i encaminades a tot tipus de gent: grans, menuts, gent poc acostumada a caminar, ... En general són rutes amb poc de desnivell, pocs quilòmetres i que s'apropen a llocs d'interés per la seua història o els seus valors mediambientals.
Esta de hui és una excursió que sota el títol Excursions per a tots: el barranc del mas Roig ens apropem a un racó poc conegut del Penyagolosa i que té uns valors mediambientals indiscutibles.
Com que ni el desnivell ni la distància eren excessives ens vam apuntar per a fer una ruta amb tota la família, i no vam ser els únics perquè quasi una vintena de xiquets van participar en la marxa que per a ells fou tota una aventura.

Foto de grup a Sant Joan.
Davant de Sant Joan ens fem la foto de grup iens encaminem cap al mas Roig pel camí del Puerto, abalissat en part com a PR-CV-66
Passada la casa forestal passem una portera de fil i enfilem la suau però llarga pujada a la Lloma Plana.

Josep explicant la creació del parc.
Ací el nostre guia, Josep, biòleg i gran coneixedor del Penyagolosa ens fa un primer tast sobre el pard del Penyagolosa i la problemàtica al voltant de la seua creació.
seguim amunt mentre un grup de vaques ens miren passar.
Vaques al camí del Puerto.
 La segona aturada, a mitjan costera per a que no es faça pesada, és sota un gran pi negre. Josep aprofita per explicar-nos els valors mediambientals que atresora el parc i que fan d'ell un espai únic on es combinen les espècies mediterrànies amb les eurosiberianes com tindrem ocasió de comprovar.
Final de la costera de la Lloma Plana.
 Una nova espenta ens duu al capdamunt de la Lloma Plana per on passa la pista del Puerto que talla el camí.
Ací seguim recte  mentre resseguim la lloma cap al mas Roig, penjat dalt del barranc a qui dona nom.
El mas Roig.
 Arribats al mas, mig assolat, Josep ens explica com era la dura vida dels masovers i els mitjans de què disposaven per a guanyar-se les garrofes. També ens conta la singularitat del barranc del mas Roig.
Barranc del Carbo.
 Refem els nostres passos fins arribar a la pista del Puerto i la seguim avall cap al coll, però trenquem a la dreta per la pista del Carbo (on passa el GR-7) i de seguida a la dreta per la pista de Maluendas que enfila avall i fa la volta al barranc.
El mas Roig des de la pista de Maluendas.
 Passem sota la Covarxa, oberta en un cingle, i als peus del mas Roig. Es podria baixar directament des del mas ací acurtant la ruta però la dificultat augmenta i per tant ja no estaríem parlant d'una ruta per a tots.
La pista travessa el barranc que s'enfonsa avall ràpidament a buscar el Carbo i travessa un bosquet de pins i carrasques.
Baixant al barranc.
 Arribats a un punt on trobem uns vells bancals a l'esquerra, ens desviem per ells i baixem seguint el que segurament fou un vell camí o una pista abandonada.
Els pins i matolls van cobrint els bancals en un procés de reforestació natural.
Fins ací el paisatge és bonic però res fora de l'habitual en estes terres, però quan ens acostem al fons del barranc la cosa canvia. Una línia d'avellaners ressegueix el barranc i les falagueres entapissen el sòl.
Falagueres al fons del barranc del mas Roig.
 Travessem el barranc i passem a l'ombria i els avellaners deixen pas a grans orons, alguns grèvols i una gran quantitat de teixos jòvens.
Orons a l'ombria.
 Josep s'atura i ens explica que en aquest barranc hi ha més de tres mil teixos, la majoria d'ells jòvens, i que formen la teixera més gran del País Valencià.
Per si això no fora prou important als teixos els acompanyen grans exemplars d'orons, avellaners i grèvols. El fons del barranc recorda alguns barrancs del Port, i amb la mirada busquem els fajos que són la única espècie que li falta.
Teix mil·lenari sota un cingle.
 Seguim barranc amunt per un vell camí fins que quan passa per la vora d'una pedrera ens desviem i la travessem a buscar la joia botànica del barranc: un gran teix mil·lenari, no molt alt però amb un tronc gruixut i ple de plecs i trossos secs que delaten la seua edat.
Teix mil·lenari.
 Mentre Josep explica la història del teix, el nostre altre guia, Àlvar, busca la continuació de la senda per tal de seguir la ruta.

Travessant la pedrera.
 És el moment d'aventura. Tot i què només són dos-cents metres els que ens separen de la pista que passa dalt dels nostres caps cal arribar a ella i no tenim molt clar per on.
Camí vell cap al mas Roig.
 Després de visitar el teix retornem a la senda i la seguim amunt.
Àlvar passa davant i amb unes alicates de dessecallar retalla les argelagues que molesten i així pugem còmodament fins a la pista.
Retornant a la Lloma Plana.
 Passem altra volta sota la Covarxa i pista amunt enllacem amb el GR-7.
 A partir d'ací el camí ja és conegut i el grup s'estira i no són els xiquets qui es queda més arrere.
Coll de la Lloma Plana.
Passem la Lloma Plana i enfilem avall pel camí de Villahermosa a Vistabella, ara GR-7, i per ell retornem a Sant Joan a l'hora de dinar.
GR-7 pel camí de Villahermosa.
Acabem així una ruta curta i entretinguda que visita un barranc fantàstic i amb un toc d'aventura. Què més es pot demanar? Pot ser alguns rovellons per omplir la cistella, però això és una altra història ...

sant joan de penyagolosa - cova de la bertrana més informació ací
sant joan - avellanar - portellàs - pinar obscur
sant joan - pinar oscur - nevera - pic - pegunta

• Parc natural del Penyagolosa
  • Diversos autors(1994) Penyagolosa excursions a Peu. Ed. Centre Excursionista de Castelló
  • Roncero i Ventura, Enric (1999) Penyagolosa: paisatges del sostre d'un País Ed. Tàndem
  • Fuster Puig; Pau (2010) Vistabella del Maestrat. Mapa i guia excursionista. Ed. el Tossal cartografies