dissabte, 8 de juliol del 2017

LES CASETES DE PEDRA DEL MONTÍ

Hui tocava fer una ruta amb aigua però al final hem canviat de destí i com que només en som dos hem decidit fer una ruta curta i propet, per a acabar quan comence a apretar la calor de veritat. Així que ens n'hem anat a Tales per a pujar al Montí i també per vore de més prop on va arribar l'incendi de fa un any que va cremar l'Espino i el Carro.
Hem eixit de Tales pel cementeri remuntant el camí vell d'Artana. Tot un clàssic. Però després de pujar la costera del Collado ens hem desviat pel camí que puja al Corralet per anar a la font del Montí.
Encara no són les huit i la calor ja apreta. Sort que no hi ha massa pendent i que l'Espino ens fa ombra.
Arribem així encara a l'ombra a la font del Montí on sempre hi ha algú omplint aigua.
Camí d'Artana.

L'Espino.

Font de Montí.

Deixem enrere la font i continuem pel camí d'Artana un tros més fins que després d'una costereta trenquem a l'esquerra per agafar el camí del Maset. Fins ací va arribar l'incendi de Xotena i hi ha trams on està tot cremat deixant vore els bancals de pedra.
El camí segueix el barranc de les Clotxes en suau descens fins que, prop de la ratlla del terme d'Onda, el deixem seguint una senda a l'esquerra, oberta pels pepes, que puja entre ribassos de pedra cap al corral de Pallarés.
Al corral de Pallarés trobem  una nova senda cap a la dreta i la seguim. La senda baixa a buscar una caseta de pedra que queda dalt del barranc on mor.
Senda de les Clotxes.

Pinar cremat a les Clotxes.

Desviament al corral de Pallarés per la senda "dels pepes".

Caseta de pedra dins d'un bancal.

Cal tornar enrere fins al corral i seguim amunt entre els bancals de pedra. Als pocs metres hi ha una altra bifurcació i és que els pepes han recuperat sendes i senderols tot al voltant de la caseta de Marimon. Un rètol a una pedra indica on va cada una (encara que en este cas les dos pugen a Marimon).
Esta senda puja a Marimon per la cara de llevant passant per dos interessants casetes de pedra, netejades i recuperades per la colla dels pepes, i des de la segona s'arriba per un rocam a la caseta de Marimon.
Allí dalt ens trobem, no als pepes sinó a Manolo i Pepe, uns dels seus col·laboradors que estan fent tasques de manteniment.
Desviament a Marimon per les casetes de pedra.

Senda recuperada pels pepes entre bancals.

Caseta de pedra restaurada.

Una altra caseta ben conservada.

Caseta de Marimon.

Pepe i Manolo a la caseta de Marimon.
Ens entretenim un poc i continuem camí seguint la senda que ens indiquen que ens porta a una nova caseta de pedra (i ja en van quatre en poc de tros) que queda al final d'un llarg i estret bancal. Des d'ella pugem unes escales de pedra entre bancals per assolir la senda que puja al Montí.
A la dreta unes penyes de rodeno ens mostren que a partir d'ací canvia el paisatge geològic i vegetal. Deixem enrere els bancals coberts de pi blanc i entrem al pinar de pi negre (o rodeno). Després d'una curta pujada travessem un alcornocaret ben conservat que es troba a cavall d'Onda i Tales i deixem a l'esquerra una senda que baixa al Collado. Sembla que també l'han netejada així que caldrà tornar a passar algun dia perquè és de les més boniques del Montí.
Caseta de pedra vora bancal.

Pujador entre els bancals.

Camí per la ratlla d'Onda.

Un poc més avant hi ha un encreuament de senders; per l'esquerra baixa a Tales la senda del Rodeno i per la dreta a Onda el camí de la font del Retor, mentre que recte puja al Montí. Nosaltres seguim a la dreta fent més volta però pujant igualment. Arribem així a l'avantcim del Montí que alguns coneixen com a Montí menor, i és que el Montí és la muntanya però també la partida que hi ha al voltant a qui dóna nom.
Des d'ací hi ha millors vistes que des del cim del Montí, cobert d'arbres, així que aprofitem per fer un descans i disfrutar del paisatge.
El Montí des del sud.

Montí menor o avantcim.

L'Espino des del Montí.

Només queda baixar un poc i enfilar la darrera costera del dia fins al cim, ara sí, del Montí.
El recorrem de banda a banda, anant primer a la dreta on hi ha una antiga caseta de comunicacions des d'on es veu bé Onda, i després cap a l'altra on hi ha la senda que baixa directa a Tales per la falda.
Cim del Montí.

Artesa i Beniparrell des del Montí.

Tales i Suera des del Montí.

La baixada a Tales és curta i salva molt de desnivell però la senda va fent llaçades i no se'ns fa massa pesada.
A la falda del Montí el camí trenca a l'esquerra a buscar el camí de l'Assut i seguint-lo retornem al poble entre les hortes de baix del poble, a una hora prudent perquè el sol i la calor ja apreten de valent.
Baixant a la falda del Montí.

Camí de l'Assut.

Al Montí des d'Artesa
De Tales al Montí
onda - monti - marimon

• Ajuntament d'Onda
  • Ajuntament de Tales
  • Arnau Juan, Òscar (2016) Mapa i guia excursionista de la Serra d'Espadà Ed. Tossal Cartografies.
  • Diago Manuel, V. (2004) Àlvaro i Fèlix, F El clima i la vegetació d'Onda Ed. els propis autors, Onda
  • Llop Goterris, X. (2013) 30 rutes a peu per la Serra d'Espadà accessible a la web