diumenge, 4 de desembre del 2011

PASSEIG PER LES OLIVERES MIL·LENÀRIES DE XERT

Este cap de setmana toca trobada familiar de la família Goterris, i ja en van setze. Així que ens hem trobat a Sant Mateu una trentena de persones, entre menuts i majors, de la família, entre tots el 10% dels Goterris d'Espanya.
Com que el dissabte s'ha alçat més bo que el divendres, amb solet i temperatures més agradables, hem eixit a fer un passeig familiar, amb xiquets des dels 0 als 9 anys.
Hem anat a Xert per fer una ruta abalisada i classificada com a ruta de les oliveres mil·lenàries. Hem fet només una part de la ruta, tota ella per camins asfaltats i indicada per a fer amb xiquets menuts i amb carrets per si es cansen.
Inici de la ruta.

Hem eixit des del poble per l'entrador de Baix o de Vinaròs seguint l'antic camí de la Jana cap a les Argiles. Només eixir del poble trobem un tancat a la nostra dreta amb estruços o, com diuen els xiquets, correcaminos, que fan les delícies dels menuts i majors.
Tancat d'estruços.

Continuem camí i al cap de poc comencen a aparèixer alguns bancals d'oliveres. Passem vora uns pins on hi ha alguns bolets i continuem camí amb unes boniques vistes de la Mola de Xert i el Turmell al fons darrere nostre, el tossal de la Nevera de Catí i el Molló dels cinc termes a la nostra dreta i els plans que envolten la rambla Cervera davant nostre. A l'esquerra el Coll de les Argiles i el Coll de les Ortins ens barra la vista.
Passem per la vora del pouet de les Argiles i trobem les primeres oliveres passant la capelleta de Santa Bàrbera, vora unes granges.
Olivera mil·lenària.

Poc després, al Vilà de Santiago trobarem un panell amb explicacions sobre les oliveres mil·lenàries, i dins al vilà uns quants exemplars d'oliveres. Cal dir que aquesta finca fou una de les primeres en ser catalogades com a tal.
Desviament.

Poc després de Santa Bàrbera, deixem el camí de la Jana per girar a l'esquerra pel camí de les Ortins entrant a la Canà dels Cucons, tota poblada d'olivar i amb algunes oliveres certament interessants.
Olivars de la canà dels Cocons.

Passem camps i camps d'oliveres per un camí recte i pla fins que girem a l'esquerra per enfilar el camí de tornada cap a Xert. Des d'ací podem vore el mas d'en Sanç, per on passa la ratlla de Canet, i al fons, les muntanyes de la Tinença. Darrere nostre deixem els plans de Canet, la Jana, Traiguera i Sant Mateu, coberts totalment pel verd grisós de les oliveres que s'estenen fins que es perden de vista.
Olivars.

Arribem a un encreuament on dubtem, el camí de les Ortins puja recte fins als quatre camins cap a Xert, l'itinerari abalisat baixa pel camí dels Cocons a travessar el barranc del mateix nom i pujar al camí de Canet. És un poc més llarg però és el camí que seguim.
Baixem al barranc i pugem per l'altra vessant fins trobar-nos el camí de Canet. Just ací està la caseta de Catarro que veiem per darrere a la vora d'una carrasca. Es tracta d'una gran caseta de pedra en sec amb volta cònica.
Seguim el camí de Canet, més ample i amb més trànsit que els anteriors (passa algun cotxe) i en un lloc on el camí vell es desvia del nou i retalla una ampla fondalada, el vell passa per la vora d'un pouet, que encara conserva el vell poal per a poar l'aigua.
Pouet al camí vell de Canet.

Seguim pel camí de Canet passant pels Quatre Camins, on trobem un pouet mig enrunat i on arriba el Camí de les Ontins i des d'on mou el camí de Rossell. Si ens desviem un poc a l'esquerra trobarem la caseta de Fusteta, caseta de pedra en sec construïda sota d'un bancal.
Arribant a Xert pel Camí de Canet.

Des d'ací, ja amb el poble a la vista arribem entre granges i olivars a Xert pels llavadors, ens quedarà travessar tot el poble des de la part alta, més antiga fins a la baixa, vora les escoles on hem començat la ruta.

En fi, una ruta familiar, curta i agradable per a iniciar-se en el senderisme des de ben menuts. I és que fins i tot els xiquets de dos anys han fet alguns trossos abans de cansar-se i pujar al carret. I al final de la ruta ens espera un parc amb tobogans i balancins per si els menuts no s'han cansat prou.

Bibliografia:

• En torn a Xert
  • Les rutes de les oliveres mil·lenàries. Ed. coop. Clot d'en Simó, Xert accessible a la web.