dijous, 8 de desembre del 2011

SOT DE FERRER SL-116

Al vore en un parell de tracks de Ludwin del poble de Sot de Ferrer que havien marcat un sender local curt i, semblava que, bonic allí que ens n'hem anat per a passar el dia de la Puríssima amb els xiquets.
Hem encertat el dia, festa major al poble on tenen l'església dedicada a la Puríssima i des de dalt hem sentit la banda de música acompanyant la processó.
Sot de Ferrer.

Però anem a pams, hem deixat el cotxe a l'entrada del poble i hem fet un recorregut pel casc històric, visitant un parell de "lavaderos" dels quatre que té el poble i la plaça on es troba l'església neoclàssica i el "palacio del señor", bell exemplar de gòtic civil valencià.

Després de travessar el poble hem anat al calvari on comença el SL-CV-116 Sendero Sot de Ferrer - Navajo León.
Calvari.

El camí comença pujant les creus del calvari fins l'ermita de San Antonio de Pàdua.

Ermita de San Antonio de Padua.
Este conjunt de calvari i ermita és, pot ser, el més bonic de la Comunitat Valenciana i les vistes que ofereix sobre el poble i la part baixa de la vall del Palància són magnífiques.
Després d'aguaitar a l'ermita continuem el sender que transcorre per un pinar i que es troba perfectament abalisat amb marques cada pocs metres.
Marques del sender.

Deixem a la dreta un mirador amb un panell explicatiu del paisatge i amb els elements més destacats del poble corresponent a la "Ruta de las Ermitas" i un sender que retorna al poble passant pel Mirador de Remigio i al cap de poc arribem a un forcall de camins.
Buscant les marques.

El sender continua a dreta i esquerra. Seguirem primer a l'esquerra on fa un recorregut circular per visitar la Calera de San Antonio.

Calera.
Després de la visita a la Calera continuem el recorregut fins arribar a uns bancals de garrofers i un pouet just sota el Alto del Azud (just ací hi ha un sender que enllaça amb el PR-CV-320 al Alto) abans de retornar al punt d'inici, passant pel cap de dalt d'una gran finca de tarongers.
Pouet.

Des d'ací continuem per una bonica senda entre pins que travessa el Serrillo baixant fins al Navajo León, gran aljub construït per a tindre aigua els llauradors que pujaven a treballar les terres, com bé explica un gran panell explicatiu a la vora del reconstruït Navajo.
Navajo León.

Des d'ací la senda continua per dalt d'un tossalet, fins que fem cap a una pista que seguim per eixir a una ampla fondalada amb bancals de garroferes i oliveres encara treballades.
Descartem una pista que ve per l'esquerra del Navajo León i al cap de poc girem a la dreta, deixant una altra pista que, seguint-la, ens conduiria al PR-CV-320 (Soneja - Balsa de la Dehesa) a Moratilla.
Un poc més avant trobem un gran cartell inici de la "Ruta de las Caleras" que puja fins el tossal de Serrabogar que veiem enfront.
Nosaltres ens desviem per un camí a la dreta que entra fins alguns bancals oberts al pinar, fins que seguim a l'esquerra per un antic camí de ferradura que transpon un collet on se'ns obre una magnífica vista del riu de Segorb i les hortes de Sot i de Soneja.
Baixant cap a Sot.

Anem baixant sempre paral·lels al riu fins arribar al Mirador de Remigio, ja a la vora del poble i que, per això, el trobem brut de deixalles.
Un poc més avall passem per les coves del Terrero, obertes al vessant argilós durant la guerra civil per a servir de refugi a la població i ara en procés d'ensorrament.
Coves del Terrero.

Arribem així al poble que travessem per anar a buscar la Fuente del Río, a la vora del riu Palància (o de Segorb) on es troba el nou assut de la Sèquia Major de Sagunt, la Fuente del Río, les restes de l'antiga Fábrica de Luz.
Cal afegir a tot açò una zona habilitada per al picnic i una altra amb jocs per a xiquets.
Àrea recreativa a la Fuente del Río.

Així que és el millor lloc per acabar una excursió amb xiquets i fer un mos tranquils mentre juguen.

Ací està el track en wikiloc: