dissabte, 7 de desembre del 2013

PUNTAL D'ARTANA I PUNTAL DE FONT DE CABRES

Quan este estiu vam anar amb Solo a fer la volta a l'Ombria d'Artana vam vore que havien netejat la senda que, des del colladet Roig, baixa al barranc del Rodaor per la bonica ombria del Puntal. De seguida va passar a l'apartat de sendes pendents, tot i que es tracta d'una vella coneguda però fa ja molts anys que no passàvem i això què és una de les sendes més boniques d'Espadà.
Hui per compromisos diversos havíem d'estar prompte a casa, com passa sovint quan s'acosta Nadal, i hem aprofitat que tocava fer una ruta curta i prop de casa per a pujar al Puntal d'Artana per la senda recent netejada, i per continuar la ruta hem fet el Puntal de Font de Cabres completant la pujada als dos cims més a llevant de la Serra d'Espadà. Una ruta curta, propera, fàcil però espectacular.
Per acurtar la ruta hem deixat el cotxe al barranc del Rodaor, quan acaba l'asfalt del camí del Racó. Tot i que ja estem avançat desembre no se'n passa de fred i quasi no hi ha rosada però sí molta humitat com correspon a l'ombria on ens trobem on al sol li costa d'entrar.

Comencem de seguida a caminar per a entrar en calor, pista amunt remuntant el barranc. Els camps de tarongers queden enrere arrapats a la falda de la Penya de Migdia i l'Algepsar, i ací els vells bancals que baixen per les faldes dels tossals estan coberts de pins i matolls.
Puntal d'Artana des de la Pista del Rodaor.
Quan ja duem uns centenars de metres deixem enrere el terreny calar que domina la part baixa del barranc i entrem al rodeno, típic d'Espadà i que ens acompanyarà la resta de la ruta. A la vegada els pins blancs deixen pas als pins pinastres o "rodenos" mentre que apareixen algunes sureres.
Quan la pista travessa un reguer que baixa de l'ombria del Puntal d'Artana l'abandonem i seguim el barranc per on puja un senderol amb algunes fites. Es tracta del començament del vell camí de la Cova de la Rata que ve des del poble d'Artana.
Deixem enrere un precari bancalet d'oliveres i trobem una vella pista. La pista pujava per dins el barranc però una "llevantà" la va fer desaparèixer i només es conserva el tram alt que va per fora del barranc.
La seguim i passem per un curiós abellar on encara queden algunes caixes velles. No són molts els abellars que hi ha a la serra i per tant este forma part d'un valuós patrimoni etnològic que caldria conservar doncs este està en bon estat i conserva les parts fonamentals tot i no seguir en ús (que sempre és el millor sistema de conservació).
Abellar als Andresos.
Un tros més amunt la pista acaba en un vell terrer. A partir d'ací mou la senda que puja al Colladet Roig, que es troba neta i clara.
La senda puja per un llomet de rodeno on sovintegen les carrasques tot i que també hi ha sureres i fins i tot un roure ja grandet.
Inici de la senda.
El camí puja de valent fins que canviem de vessant anant per dalt del barranquet d'abans, en la vessant de solana dels Castellets.
Des d'ací veiem les vessants de l'ombria del Puntal cobertes per un magnífic bosc de sureres que baixen des del cim.
Ombria del Puntal.
Un tros més amunt arribem al Colladet dels Moros que separa els Castellets de les faldes del Puntal. Fins ací la senda sempre ha estat prou clara, però el tram que ens resta fins al Colladet Roig, que ja es veu davant nostre, sempre ha estat prou tapat. Fa anys vam pujar amb Carles Janés per a netejar-lo i enfitar-lo però no vam trobar el camí bo i vam dessistir de fer-ho, encara que vam acabar pujant i enfitant la senda des del Colladet al Puntal, en aquell moment poc o gens xafada.

Camí de la Cova de Rata.
Continuem camí enfilnat recte amunt en un tram que també puja ben dret. Per sort la senda ha estat netejada a consciència i, a més, es troba ben marcada. Quan acaba la primera costera agafem un senderol que a l'esquerra fa la volta a un reguer que baixa per l'ombria.
Tram ombrívol i ple de molses.
Després de travessar-lo enfilem recte al Colladet Roig (o de les Cerveretes), just per dalt i enllacem amb la senda que puja al Puntal resseguint l'Assegador Real de la Serra.
Ací al coll arriben quatre camins. El camí de la Cova de la Rata, que hem seguit i que baixa per l'altra banda del coll cap a Artana per la Marjaleta (per on vam passar fa poc fent la volta a l'Ombria) i l'Assegador Real de la Serra que travessa la Serra des de les Fontanelles fins al Puntal (ruta que vam fer ja fa quasi un any).
Artana des del Colladet Roig.
Nosaltres seguim assegador amunt cap al Puntal per un bosc de pins amb alguna surera. Seguim el mateix camí que vam fer fa anys amb Carles Janés tot i que aleshores no estava gens clara la senda i calia obrir-se pas entre els brucs i anar trobant les traces entre els caminois dels senglars.
Conforme anem pujant el pendent és més fort i l'últim tram que arriba a les trinxeres que recorren el cim és el més costerut.
Assegador real de la Serra pujant al Puntal.
Enllacem amb la senda que passa per la carena després de passar per les restes d'unes casetes de la guerra. No són les úniques que trobarem. A la cara nord de Font de Cabres també hi ha algunes txaboles fetes de pedra seca i amb teulada d'uralita (ara trencada) fetes per a arrecerar-se els soldats del front nacional.
Nosaltres una vegada a la carena la seguim a l'esquerra buscant el vèrtex del Puntal, com s'anomena a Artana, o la Pitera com es coneix a Alfondeguilla.
Puntal d'Artana.
Després de les fotos de rigor baixem cap a l'Ereta per una senda que destaca entre la pelada vessant per on s'ha obert també el tallafocs que recorre la divisòria d'aigües d'Espadà.
Arribem a l'Ereta i enllacem amb el GR-36 que seguirem cap a la Vilavella durant un tros.
Pla de Xarpa i les Eretes.
Si fins ara anàvem sols ací veiem per fi altres caminants que pugen i baixen de la part de la Vall i és que ens trobem a un paratge molt freqüentat, sobretot pels valleros (quan no van a Pipa).
Seguim la pista per on passa el GR fins que, en una tancada revolta, gira avall baixant al barranc del Rodaor. Seguint-la tornaríem al cotxe però encara ens falta un altre cim per a completar la ruta.
Barranc del Rodaor.
Seguim recte i arribem al collet de la Font de Cabres, tal i com consta a un pal indicador del PR-CV-164 que passa per ací, tot i què a l'Atlas Toponímic Valencià es recull com a coll del Bledar i anomena de Font de Cabres el què als cartells del PR retola com a "del bledar".
Un dels dos està equivocat, segurament l'encarregat de retolar-ho els va canviar, però quin és el nom correcte? (si algú ho sap que m'ho faça saber per favor).
Coll de Font de Cabres (o del Bledar?).
El PR segueix per la solana, dins el terme de la Vall. Nosaltres agafem la senda que passa per l'ombria per pujar pel nord al Puntal fent la volta al cim. El camí que seguim baixa al coll del Bledar per l'ombria, dins el terme de Nules però una fita i unes marques de pintura assenyalen el punt on un senderol puja a buscar el cim.
A partir del punt on enllaça el corriol que puja des de la solana cal seguir les marques per no despistar-se entre les diferents traces obertes per la gent al pujar al cim.
Senda de l'ombria de Font de Cabres.
Quan arribem al cim hi ha uns xics que ens saluden i comencen a baixar. Nosaltres ens quedem una estona mirant el paisatge, emboirat i no molt clar però tot i així sempre magnífic; no debades és un dels cims amb millors vistes de la serra. Fem un descans i un mos fins que arriben uns altres xics que ens prenen el relleu de guardians del pic mentre comencem el descens, esta vegada per la senda de la Solana.
Pic de Font de Cabres.
Seguim ara el PR i passem per la "via cordata" com l'anomenava Eliseo Arrufat, que baixa fins al coll del bledar on, tornem a canviar de vessant cap a l'ombria.
Senda de la Solana de Font de Cabres.
El coll del Bledar és també un important encreuament de sendes, ací arriben les dos que baixen del Puntal de Font de Cabres; una per l'ombria i l'altra per la solana per on ve el PR i que baixa a la font Cervera pel Fenassar, i d'ací continua recte una senda cap a la Vilavella sota la Creu de Ferro.  Nosaltres però seguim a l'esquerra una senda que per la cara nord va a buscar el GR.
Coll del Bledar (o de Font de Cabres?).
La senda baixa entre el pinar jove i els alts brucs que cobreixen l'ombria i, quan es fan dos sendes, seguim a l'esquerra (l'altra baixa a l'aljub del caçador) a buscar l'enllaç amb el GR a l'altura de la muntanya del Mocador, més prop de la font de Cabres.
Senda de baixada al GR.
Baixem per la vessant fins que enllacem a un collet amb el GR i el seguim cap a la font de Cabres. Un poc més avant trobem un solitari caçador que va a buscar senglars (difícil ho té entre un matollar que passa per dalt dels nostres caps) i amb qui conversem un poc per conèixer noves sendes i dreceres per a futures rutes, però no podem entretindre'ns molt i seguim la ruta passant per la font de Cabres sense aturar-nos.
GR-36 camí de la Font de Cabres.
Des d'ací el Gr segueix l'antiga conducció que portava l'aigua de la font a la bassa situada més avall i per on passarem més tard, des d'on l'embotellaven per a vendre-la.
Passem per un collet que separa la font de Cabres del Morro Negre i de seguida aboquem a la vella pista del barranc del Rodaor per on seguim avall abandonant el GR.
Collet dalt el Morro Negre. Al fons el Colladet Roig.
La pista fa un parell de revoltes de baixada però la tercera ens l'estalviem seguint recte pel vell camí que aboca directament a la bassa on es recollia l'aigua de la font de Cabres.

Drecera de baixada.
Just davant hi ha les restes d'una vella creu erigida a la guerra civil i que fins fa no molts anys encara estava sencera.

Bassa d'aigua de la font de Cabres.
Seguim baixant per la pista i uns metres més avall enllacem al punt on ens hem desviat pel camí de la Cova de la Rata i refem el camí que hem fet d'un principi per tornar al punt on hem deixat els cotxes.

la vilavella - font de cabres - paioni més informació ací
volta al puntal d'artana més informació ací
vilavella - puntal de nules més informació ací
la vall alpina més informació ací
la selleta - puntal d'artana cara nord
rodaor - les mines - pitera rodaor
artana - cova del tronc - puntal - clot de blai més informació ací
volta a l'ombria d'artana més informació ací