diumenge, 23 de març del 2014

PASSEJANT L'ALCORA: DE SANT VICENT A L'ASSUT

Un diumenge més tornem a eixir de passeig amb la família. Arriba ja la primavera i encara que hui fa un airet frescot ja abelleix eixir a passar el dia fora així que entre grans i menuts acabem sent una bona colla.
La ruta que fem no és de les més interessants però està en funció del lloc d'eixida (i arribada): l'ermita de Sant Vicent de l'Alcora, on hi ha una zona preparada per a poder menjar amb taules a l'ombra dels pins, lloc per a fer torrar, banys i jocs per a xiquets. Segurament és la millor àrea recretativa de la província.

La ruta és senzilla. La idea és anar des de l'ermita al Pantà per Florins i tornar per vora riu. Al final però l'hem feta més curta i no hem pogut arribar al Pantà.

Eixim des de darrere l'ermita seguint el SL-CV-90 que fa una volta prop del poble. No fem però molts metres seguint-lo doncs de seguida trobem una bifurcació i nosaltres seguim recte per una pista que baixa a travessar el barranc de Sant Vicent. El SL puja per l'esquerra seguint la senda de Sant Vicent, cap a la Serra on enllaça amb el camí de la Serra que puja a Torremundo.
Inici de la ruta pel costat de l'ermita.
Travessem el barranc on el pinar, que cobreix quasi totes les vessants però especialment l'ombria, deixa pas als bancals treballats i on també hi ha unes quantes casetes d'estiueig escampades. A partir d'ací el camí comença a pujar i és cada vegada més pedregós.
Pista a Florins.
Quan assoleix un rellomet la pista enllaça amb la senda que puja des del Molí de Matraca a Florins. Ací hauriem de seguir-la de baixada per enllaçar amb una senda que, faldejant, arriba a l'Assegador de la Manuela que puja per la Roca Morena però els xiquets van corrents davant i continuen amunt fins que quasi coronen el tossalet de Florins.
La Plana des de Florins.
Des d'ací dalt hi ha una bona vista de la Plana amb la mar al fons i és que el dia acompanya i l'aire ajuda a netejar de boires i bromes l'ambient.
No arribem a coronar el tossal perquè un poc abans girem a la dreta i avall cap a la Roca Morena per l'assegador, ací una pedregosa i costeruda senda que fa de mal baixar per a la canalla.
Assegador de la Manuela.
El grup s'estira en la baixada, i no són els més menuts qui baixa més a poc a poc, i és que la falta de por ajuda a baixar malgrat esvarons i culades.
Quan s'acaba la part més pendent i abans d'arribar a un planet per a caçar a l'enfilat girem a l'esquerra per una senda entre pins que baixa a la pista que dona accés al dipòsit d'aigua potable situat dalt la Roca Morena.
Pista a la Roca Morena.
Continuem per la pista, ampla i acabada de rular i a més en baixada i novament ens cal còrrer perquè els xiquets aprofiten per a baixar corrents.
Per sort, abans d'arribar a l'Assut, en una zona de casetes hi ha un tancat amb un cavall i un ruc que sembla que s'alegren de vore els xiquets. Els xiquets no ho sembla, s'alegren i molt i s'acosten als animals per donar-los de menjar.
Donant de menjar.
Després de l'aturada continuem baixant per senda traçada damunt l'assegador de l'Assut que arriba fins a l'assut del riu.
Davant nostre s'alça el castell de l'Alcalatén on vam pujar l'any passat, i a sota el riu, eixut i sense aigua este hivern tan sec.
Senda a l'assegador de l'Assut.
Arribem a la pista per on passa el PR-CV-357 batejat com el sender del Patrimoni ja que passa per diferents elements patrimonials del terme com les termes romanes de Santa, el Castell d'Alcalatén o els molins. Nosaltres però no en passem per cap doncs deixem l'assut i el molí del Palomet uns metres a l'esquerra mentre continuem per la dreta.
Pista al Pantà.
La pista, en bon estat i poc de trànsit rodat (excepte bicicletes) però molta gent a peu i corrent enllaça la Foia i l'Alcora en un agradable passeig que ens permet vore els bancals d'horta que ocupen les diferents revoltes del riu.
Deixem a l'esquerra l'Horta de Manuela i continuem camí travessant el barranquet del Pelegrí deixant a l'altra banda del riu un meandre clarament format i ocupat per terres que formen part de l'Horta de la Vila, regada del Pantà.
Meandre al riu de l'Alcora.
Abans d'arribar al Molí de Matraca ens desviem a la dreta per un camí que té una cadena i  que puja seguint una vella pista fins que corona un rellomet que baixa, per on passa la senda de Florins.
Travessem la senda i continuem per un senderol menys fressat que contrasta amb els clars i amples camins que hem xafat tot el dia. La senda però no presenta massa complicació tot i què s'ha d'estar un poc atent per a no perdre-la.
Senda cap a Sant Vicent.
En una llarga diagonal s'endinsa al pinar i baixa cap al barranc de Sant Vicent per on passa el PR-CV-120 i el SL-CV-90. Els seguim a la dreta remuntant el barranc i passant per la fonteta de Sant Vicent, hui seca.
Senda pel barranc de Sant Vicent.
Arribem així en quatre passes a la part baixa de l'àrea recreativa de Sant Vicent, que s'escampa pel pinar de baix de l'ermita finalitzant així la ruta.
Àrea recreativa.
Arribem finalment a la zona de tauletes just a hora de dinar i recuperar forces. Els xiquets però, les recuperen ràpidament i de seguida se'n van a jugar al parc. Un bon lloc per a distreure's els menuts i fàcil de controlar pels majors.