dissabte, 19 d’abril del 2014

DE LA RIBERA A CABANES PEL CAMÍ VELL I LA COSTA DEL QUARTERÓ

Hui tocava novament fer ruta prop d'Orpesa, i és que les circumstàncies manen.
Així que Ramiro ens ha preparat una ruta entre la Ribera i Cabanes seguint la ruta dels Treballadors i retornant per la Costa del Quarteró i el Pla de Perol on enllacem amb el camí vell de la Ribera. De tota manera la ruta es podria millorar eixint des del Cementeri de la Ribera des d'on comença la ruta dels Treballadors i retornant pel camí vell de la Ribera que des del Collet continua fins el cementeri.

Mas del Polit.
La ruta original són més de 20 km i per acurtar-la hem eixit des del Polido. Ací hem agafat un camí que discorre paral·lel al barranc dels Ullals. El camí està voltat de margallons grans i alts, dels més alts que hom pot trobar amb alguns exemplars vora el mas de més de dos metres, uns gegants tractant-se de margallons.
Trenquem a l'esquerra per anar a buscar el collet passant pel corral del Tancat, on encara guarden ovelles, i arribem al Collet des d'on pugem al recte als Perxets seguint les sendes que obrin les ovelles per tal de trobar la ruta dels treballadors i retallar la ruta. És esta l'única part del camí que presenta alguna dificultat, però ben poca. La resta són tot sendes molt clares i fàcils de seguir.
Orpesa des dels Perxets.
Després d'una dura pujada, la més dura i llarga del dia, arribem al cim dels Perxets per on passa un vell corriol, restes d'una antiga pista oberta per a reforestar les vessants. La seguim cap al nord on fins que baixem a un collet per on passa la ruta dels Treballadors.
El tram més complicat del dia.
La ruta segueix el vell camí de Sernavives (serra de na Vives). Seguim la senda a l'esquerra mentre voreja la Mallà dels Voltors passant per dalt del Racó de la Caldera. Els pinars de repoblació alternen amb els coscollars però les vistes sobre la mar compensen la poc variada vegetació.
Ruta dels treballadors.
Arribem així a un nou collet on acaba una pista. Ací la ruta continua per la pista de la Bassa de la Quila deixant a la dreta una senda que baixa al barranc dels Llorenços.
Camí a la bassa de la Quila.
Passem per la vora de les runes del corral de la Quila, i d'una bassa que no tenim clar si és la bassa de la Quila o una altra més nova que s'ha fet vora el camí, i un poc més avant deixem a l'esquerra un sender que va al Campello on enllaça amb el camí vell de la Ribera. Per ací es pot acurtar la ruta a la meitat, però com queda massa curta continuem la ruta cap a Cabanes.
Pista de la Bassa de la Quila.
Passem per la vora d'un corral i una caseta quan el camí arriba als plans del Campello i els pins i coscollars deixen pas als bancals d'ametlers i oliveres ben treballats i, seguint este camí arribem a la carretera de Cabanes.
Plans del Campello.
Seguim uns metres per la carretera i l'abandonem per la vora d'un mas del Campillo.
Enllacem ací amb el camí vell de la Ribera que seguirem fins quasi arribar a Cabanes.
El camí passa primer per la vora de bancals treballats i en acabant canvia de direcció per a passar per la Solana (del Llom), passant per dalt del barranc de les Clotxes.
Travessant la Solana.
El camí de carro, ample, deixa pas a un camí de ferradura que conserva alguns trams empedrats, amb un muret a la vora, i d'altres en molt bon estat a l'haver estat picats a la pedra.
Passem per la vora de la bassa Salada, excavada en un terreny argilós però ara totalment eixuta.
Empedrat al camí vell de la Ribera.
De l'altra banda del barranc es troba el mas del Coc, a la banda de baix del Burgà, però es tracta d'una finca on hi ha una ramaderia de bous braus. Si no fora per això seguint pel camí que travessa el pla del Burgà fins al pou de la Bota es podria recurtar el recorregut (que era la idea que portàvem).
Camí vora el barranc de les Clotxes amb la mar de fons.
Així que, com no tenim altre remei, apretem el pas pel pla deixant enrere el mas mentre voregem la tanca que ens separa dels bous que ens miren curiosos.
Ramaderia de bous braus al mas del Coc.
Arribem a una ampla pista que duu des de la carretera a l'entrada de la finca de bous i la seguim fins que arribem a l'inici. Uns metres abans de la carretera trenquem a l'esquerra per una senda que enfila avall per un fondal, recte cap al poble de Cabanes que ja intuïm. més que veiem, al davant.

Faldejant el Mocoró.
Abans però d'arribar abandonem el camí que continua recte al poble i trenquem a l'esquerra per una senda que segueix el barranquet de Bollo, vorejant les faldes del Mocoró.
La serra de les Santes de l'altra banda dels plans.
La senda, clara i molt xafada, ens porta a un ample caminal que després de passar un collet travessa un vell abocador on encara hi ha restes de deixalles.
Ací enllacem amb el camí vell d'Orpesa i entrem a un terreny ja conegut doncs per ací vam passar fa poc més d'un any quan vam anar a pujar a la Ferradura.
Ara seguim el mateix camí però en sentit invers, passant vora el mas del Morrut.
Passat el mas el camí vell se'n va a la dreta (per on vam passar l'altra vegada) mentre que ara nosaltres seguim recte per un camí que deixa enrere els bancals conreats i faldeja el Mocoró camí del Pou de la Bota.
Camí del Pou de la Riba entre carrasques.
Ací el paisatge canvia lleument. Els bancals treballats queden al pla i el camí s'obre pas entre el coscollar clapejat cada vegada més de pins, i també d'algunes grans carrasques que han escapat de la destral i del temps.
Senda que ressegueix l'assegador de les Clotxes.
Arribem així a un collet i seguim rectes baixant al fondal on està el Pou de la Bota. Un poc més avant l'ample camí deixa pas a una estreta i pedregosa senda que enfila a un tossalet que s'alça dominant el mas del Coc.
Senda de les Clotxes amb la mar al fons.
Travessem el tossal i baixem per l'altra banda cap a les Clotxes seguint les traces d'un vell assegador, però la senda que seguim gira i passa per la vora de la Caseta de Saitan buscant la Costa del Quarteró.
Caseta de Saitan.
Fem una llarga diagonal de baixada buscant la Costa. Ací les pendents que baixen cap al barranc de les Clotxes i pugen cap a la Ferradura estan cobertes d'un espès pinar que no ens deixa vore més que el que tenim al davant i travessant-lo arribem al camí vell d'Orpesa, vell conegut nostre.
El Barranc de la Font del Campello des de la Costa del Quarteró.
Seguint el camí avall baixem la Costa del Quarteró fins que arribem a la Font del Campello, partida que s'estén pel fons del barranc entre la Ferradura i la Costa. Ací la senda es transforma en pista i travessa alguns bancals treballats abans d'abandonar-la quan puja a buscar la carretera.
Seguim ara una senda que voreja el barranc de la Font del Campello passant pels Pous de la Font del Campello i, un poc més avant, vora l'antiga mina del mateix nom.
Camí del Pla de Perol.
Finalment deixem enrere la senda i abandonem el vell camí per enfilar una pista que ens condueix a l'asfalt del camí de Perol que des del pla puja a buscar la carretera de Cabanes a la Ribera.
Arribem a la carretera al Pla de Perol, xicotet planet conreat on arriba, baixant del Campello, el camí vell de la Ribera que seguim per retornar al punt d'inici.
Travessant la carretera al Pla del Perol.
A partir d'ací deixem enrere els coscollars, carrasques i pinars i travessem camps conreats a banda i banda. Baixem primer una forta costera fins que passem per la vora d'un mas i enfilem recte cap a la Ribera veient al fons de tot la mar.
Camí vell de la Ribera.
El camí continua recte fins al Collet, vora el corral de Rovira, per on hem passat a l'inici de la ruta, i el deixem per vorejar un tossalet fins al corral del Tancat on sentim belar les ovelles tancades i en veiem una, coixa, i tancada dins d'un observatori metereològic.
Ovella a l'estació meterològica del corral del Tancat.
Ja només ens queden uns minuts per arribar al Polido i cloure una ruta llarga, variada i molt interessant que ens ha portat des de la plana litoral fins al pla de l'Arc.

I ací un altre track que comparteix part del traçat: