divendres, 10 d’agost del 2012

AUTANNE - COL DE BALME - CHARAMILLON

Per completar la tetralogia al voltant de la vall de Chamonix ens proposem anar al Col de Balme que tanca la vall per l’est i és la frontera natural amb Suïssa.
Aprofitant el telefèric de Charamillon pugem des de Le Tour als chalets de Charamillon i, des d’ací amb el telecadira de les Autannes a la vora del col de Balme.
Estació superior del telecadira dels Autannes.

Des de l’estació superior del telecabina ens dirigim per una pista que planeja cap al Col de Balme. En contrast amb les vessants nord i sud de la vall, les muntanyes que la tanquen per l’est són suaus i estan cobertes per amples pastures, i fins i tot hi ha vaques, una espècie exòtica a la vall.
Arribem al col de Balme on trobem uns rucs de bast que es poden llogar per dur la càrrega en les travesses de diversos dies per la muntanya.
Viatjant amb ruc.

Al mateix coll es troba el Refuge du col de Balme, a la divisòria de França i Suïssa. Un parell indicador ens informa de les diferents rutes que passen pel col, entre altres el Tour du Mont Blanc.
Refugi del Col de Balme.

Després d'un breu descans als ports que envolten el col continuem baixant per una senda que travessa els prats de les faldes de la Tête de Balme cap al Col des Posettes, seguint el Tour du Mont Blanc.
Des d'ací tenim un panorama complet de la val de Chamonix i podem vore les rutes que hem fet els dies precedents: al fons el Col de Voza tanca la vall cap a l'oest on l'Avernon s'obre pas cap a la vall de Sallanches.
Al nord le Brèvent destaca com a punt culminant del Massif des Aiguilles Rouges, i podem vore el recorregut del Gran Balcon Sud fins la Flégère.
Al sud s'aprecia el Mont Blanc, l”Aiguille du Midi i l'Aiguille Verte, així com el traçat del Balcon Nord.
Visió completa de la Val de Chamonix.

La senda baixa còmodament fins al col des Posettes, des d”on es pot baixar (o pujar) a Vallorcine, bé per senda bé per telecabina.
Col des Posettes i chalets de la Balme.

Deixem davant nostre els Chalets de la Balme, on encara pasturen algunes vaques, i baixem per una ampla pista cap a Charamillon.
Pista de retorn.

L'altra opció seria continuar resseguint el TMB passant per l'Aiguille des Posettes, o agafar un sender en balcó que mou des dels Chalets de Balme passant al peu de les agulles per baixar per la Tête de la Jorette directament a le Tour, amb unes magnífiques vistes sobre la glacera de le Tour, penjada dalt del poble.
Estació del telefèric de Charamillon.

Nosaltres seguirem el camí més fàcil per arribar als Chalets de Charamillon on donem per acabada l'excursió, que es podria allargar baixant fins a le Tour pel Plan du Calset, o complementar (tal i com vam fer nosaltres) pujant a l”Aiguille des Grands Montets per vore de prop la glacera d'Argentiere.
Aiguille Vert des dels Grands Montets.

• Web de la compagnie du Mont Blanc
  • Web de Turisme de Chamonix
  • Carte de randonnée Chamonix Massif du Mont Blanc 3630 oT IGN top 25, 2012
  • Gonzales, Marie-Luise (trad.) Chamonix: las más hermosas caminatas pedestres accessibles a todos. Ed. AIO, Nice