divendres, 3 d’agost del 2012

LES DEUX EAUX A TERMIGNON

Aprofitant l'estibus de l'Haute Marienne vam pujar des de Termignon a Bellecombe amb l'autobús gratuït i des d'ací, en "navette" fins a Entre Deux Eaux per realitzar la ruta inversa, de retorn a Termignon.
Iniciem la marxa a Entre Deux Eaux, just on es junten el Torrent de Lesisse i el de la Rocheure, just al pont de la Renaudière on ens deixa la "navette".
Baixem i travessem el pont seguint la pista que continua cap al refugi i bordes d'Entre deux eaux però passat el pont l'abandonem per seguir un sender poc xafat que baixa per la vora del Torrent de la Rocheure.
Ens trobem en una zona de pastures on hi ha bordes disperses (chalets d'alpage) on s'estan els pastors a l'estiu amb les vaques, i on tenen munyidores portàtils per a munyir la llet que baixen a la vall com és veu clarament per les moltes lleteres que es troben a la vora del camí asfaltat.
Entre deux eaux.

Baixem per la vora del torrent travessant un pastor elèctric fins que arribem a un altre fil, que hem de passar, i dona pas a un camí que baixa deixant a la dreta un ample prat de sega on s'està recollint l'herba dallada. Arribem així al lloc on s'uneixen les dos aigües, i just un poc més avall es troba la captació d'aigua per a una central elèctrica.
Travessem un altre pont, just on acaba el camí asfaltat que ve de Bellecombe i agafem una senda que apareix als mapes però que es troba quasi totalment perduda.
Senda perduda.

La senda enfila un matollar que ocupa els antics prats amb abundants arbustos d'alnus viridis que han tapat bona part del camí, encara que a trossos es pot observar la vella traça del sender.
Un poc més avant enllacem amb el sender principal que puja des del pont de la Renaudière i continuem pujant per un camí ben fressat encara que amb una pendent important.
Entre Deux Eaux, al fons la Grande Casse.

Conforme pugem s'obren als nostres peus les valls de la Rocheure i de Leisse que conflueixen a Entre Deux Eaux, envoltats de cims que depassen els tres mil metres d'altura (només al terme municipal de Termignon hi ha 63 tres mils).
Pugem cap a l'ample collada que s'obre a Plan du Lac, remuntant la Montée, ampla faixa de roques que fan de mirador cap a la vall.
Senda del Plan de Lac. Al fons Glaciers de la Vanoise.

Des d'ací enfilem una ampla comalada deixant a l'esquerra les bordes de Pensamen per travessar la carretera asfaltada a l'altura de la xicoteta ermita de Saint Barthelémy (chapelle d'alpage), ben cuidada i amb una teulada nova.
Només travessar la carretera ja trobem el final de la pujada, al final de la coma on s'està un ramat de vaques a la vora d'una munyidora portàtil.
Vaques pasturant a l'ampla comalada de Pensamen.

Deixem enrere les vaques i arribem finalment al refugi de Plan du Lac. A la vora mateix hi ha una taula d'orientació on s'expliquen les característiques geològiques de les muntanyes més properes i s'indiquen els noms dels cims que podem vore des d'ací.
Refugi de Plan du Lac.

Passem el refugi i agafem aigua a la font de la vora i ens estirem als prats per fer un mos i agafar forces per reprendre la ruta.
Continuem la ruta, ara planera, que ens porta per la vora del lac que li dona nom al pla fins que, bruscament, comença a baixar per la vora del Ruisseau de la Chavière que desaigua del llac i ha excavat una profunda gorja fins a Bellecombe.
Lac de Plan du Lac.

Esta és l'única part del camí que presenta una certa exposició i un mal pas ens podria fer anar al fons del barranc, però el camí és ample i fàcil de manera que la baixada és fàcil.
Ruisseau de Chavière.

Per l'altra banda del barranc puja la carretera asfaltada, alternativa de baixada més llarga però sense cap dificultat.
Arribem així al pàrquing de Bellecombe, des d'on baixa l'autobús de retorn a Termignon. Com que els xiquets s'han cansat prou i tenen son decidim que baixen en autobús mentre que jo continue amb la idea original de baixar a peu a Termignon però pel camí més curt.
La baixada no presenta cap dificultat d'orientació, tot al llarg del recorregut es troben indicacions als encreuaments assenyalant el poble i el temps per arribar.
La Chavière.

El camí baixa cap a la Chavière, sempre a vistes de la carretera, travessant les velles bordes de la Chavière i travessant la carretera a l'altura de l'ermita de Ste Marguerite.
Al cap de poc, el camí torna a travesar la carretera un parell de vegades deixant a la dreta el pàrquing de Coêtet des d'on s'agafa el camí del lac Blanc.
Es travessa per darrera vegada la carretera a l'altura de l'Oratoire de St. Antoine i la senda s'endinsa en el bosc des Sallanches, d'avets i pícees.
El senda és ampla però presenta una forta pendent baixant fortament fins a trobar un nou oratori amb una taula de pic-nic a la vora. Ací el camí es bifurca i el camí vell, més clar, baixa per la dreta mentre que recte baixa un sender que travessant el bois du Suffet arriba a Termignon  per le Belvédère.
Camí pel bosc de Sallanches.

El camí travessa la ruisseau de Chavière als peus d'una cascada que baixa dels roquers, i travessa els mateixos per un tros picat a la roca.
Camí picat a la roca.

El camí continua baixant pel bosc i les vistes es veuen limitades pels avets, però quan s'obren deixen vore tota la vall del Doron fins Termignon.
Vall del Doron cap a Termignon.

S'arriba finalment a unes bordes des d'on el camí s'ha ampliat per poder accedir amb vehicles a motor, i el bosc alterna amb prats en un mosaic de vegetació que es completa amb els arbres que voregen el camí.
Le Villard.

A l'arribar al Pont du Villard s'assoleix el fons de la vall i la ruta continua per camí asfaltat, vorejat de prats de sega, cap al poble. Just ací a la vora el Ruisseau de la Chavière aboca les aigües a le Doron de Termignon que baixa d'Entre Deux Eaux per unes estretes i perilloses gorges.
Es passa per davant un Centre Hípic i, per estalviar l'asfalt, agafe les indicacions del centre eqüestre per anar a Termignon. El camí dels cavalls deixa la carretera i segueix per un senderol vora el Doron.
Le Doron de Termignon.

Arriba per ací al Pont du Chatelard, on enllaça amb les rutes que pugen al refuge de l'Arpon. El camí continua uns metres per carretera per tornar a abandonar-la, travessant el riu i baixant per la riba dreta, seguint una pista de terra que per prats i boscos acaba just a sota de l'esglèsia de Termignon i a la vora del càmping municipal.

Esta només és una de les moltes excursions que es poden fer aprofitant l'autobús que puja a Bellecombe i Entre Deux Eaux i una de les moltes activitats que hi ha per a fer amb xiquets per l'Haute Marienne.