divendres, 27 de desembre del 2013

ALPINISME PER A XIQUETS A LA MADALENA

Com que estem de vacances escolars toca fer alguna cosa per a distraure els xiquets, així que hem anat a la Madalena de Castelló per a fer la cresta de les Serretes.
La idea inicial era fer la cresta de les Serretes i la de la Roca de la Seda, una ruta no molt llarga i distreta, però com sovint passa amb els menuts una cosa és el que volem i una altra el que acabem fent.

Així que hem aparcat dalt la Madalena, just a una zona de tauletes i sota un parc infantil, que de seguida han vist ells, i és que els xicotets tenen una vista molt fina per vore el que els interessa.
Només eixir hem aprofitat per fer un geocache dels molts que hi ha pels voltants i ens hem posat a la faena.
Pujada a la cresta.
El primer tram fins a la cresta han anat els xiquets davant, obrint camí per on els ha vingut bé i sense encordar.
És un tram no massa difícil i sobretot gens exposat, on una caiguda com a molt suposa un arrap o un bony.
Passos "complicats" per als menuts.
Així hem arribat a la part més alta i aèria de la cresta i l'hem passada defugint els llocs exposats, que en són ben pocs.
Enllaç amb l'aresta principal.

Per ací dalt corre una senda que puja des de la carretera i l'hem aprofitada en algun tros per avançar camí.
Senda de les Serretes.
Però els xiquets volien més així que ens hem encordat a sota d'un ressalt de 4 o 5 metres, poc difícil (pot ser un IIIº), i hem fet un poc d'escalada.
Escalada fugint de la senda.
Hi ha un passet vertical amb bones preses (per a un major) però per als xiquets es fa més complicat i cal ajudar-los des de dalt amb la corda.
Ressalt de II+/IIIº.
Després de l'escalada ens trobem a la senda que munta fent la volta a la penya que hem pujat. Amb bones vistes de la Plana ens aturem a esmorzar, que ja és hora.
Vistes de la Plana.
Continuem per la cresta evitant la senda. La cresta és ampla i no presenta cap dificultat fins que toca baixar-la on millor encordar els xiquets.
Tram "aeri".
Després fem la volta per la senda per baixar a un collet i enfilem un nou tram d'escalada (també evitable), més curt i amb més bones preses que l'anterior (pot ser un II).
Nou passet d'escalada.
I un tros més amunt deixem la senda a l'esquerra i pugem per l'última "paret" del dia. Un curt tram de 5 o 6 metres que ens puja a una penya allargada i aèria que de seguida baixa per juntar-se amb la senda.
El tram més complicat de pujar (per als xiquets).
Ací cal també encordar-se i buscar un poc més les preses doncs és més vertical (pot ser un III/III+).
Aeri i exposat.
La idea inicial era fer la ruta molt més llarga però entre unes coses i altres ja estem quasi dos hores per a fer este xicotet tram i els xiquets comencen a estar cansats, així que continuem per senda visitant un geocache que està just a la vora.
Geocache.
Un poc més amunt arribem a un encreuament de senders i trenquem a l'esquerra baixant de retorna a la Madalena. Just davant nostre s'alça el tossal de Ribalta que té una cara sud molt interessant amb cingles que conviden a l'escalada, tot i què jo només li conec una via.
El Tossal de Ribalta.
Baixem per la senda que passa sota un pinaret que creix a l'ombria de les Serretes camí del mas de Boira.
Els problemes que no hem tingut a la pujada els tenim a la baixada amb la pedra solta i les branques, però res que no es cure amb alcohol i betadine.
Senda al mas de Boira.
Arribem al mas i seguim una senda que va paral·lela a la carretera però per dalt, per dins del pinar de manera que el passeig és més agradable.
Senda vora la carretera.
Quan arribem a la senda de les Serretes (que hem passat abans a la cresta) ens toca eixir a la carretera i seguint-la arribem a la Madalena, però no sense abans vore una pedrera on hi ha un parell de xapes per a assegurar i que sembla ideal per a practicar amb els xiquets, caldrà tornar.
Finalment arribem al punt d'inici i el cansament dels xiquets desapareix només vore els tobogans, així que encara queda una estona abans de tornar cap a casa.
El més entretingut del dia.

la madalena - cresta les serretes - tossal ribalta - la mirona
la madalena - cresta les serretes - cormo les creuetes més informació ací

1. Que bueno Xavier es ideal para los niños, tomo nota. Se les notan que están disfrutando de lo lindo.Una pregunta las cuerdas están instaladas o las instalaste tu?
    Saludos y feliz año nuevo.

1. Hola Jose:
      Les cordes les portava jo. Puge primer en lliure (és fàcil) i des de dalt assegure als xiquets. Com pesen poc només cal falcar-te bé o sentar-te. Així ells escalen sense perill. A més a tots els ressalts es pot pujar caminant a la part de dalt fent la volta per si algú no vol "escalar-los".

2. Como mola esa subida, y no solo a los niños

Saludos!!

1. Ara falta enllaçar amb l'altra cresta ... tot arribarà.
      I per a qui vullga escalar de veritat ja té la paret sud del Tossal de Ribalta. (o l'escola de la Pedrera).

3. Tiene buena pinta la excursion. Me la apunto para cuando crezca Sofia.

Un abrazo.

1. Ara també pots dur-la en la motxila i escalar tu. ;)

Ja la farem quan vulgues.