dissabte, 30 de juny del 2018

DE VALLAT A ARGELITA PELS RIUS VILLAHERMOSA I MILLARS

Quan arriba l'estiu i apreta la calor toca buscar rutes amb aigua, i la de hui és una d'elles encara que com hem eixit de bon matí amb la frescor al remat només ens hem banyat al final.
Així ens hem acostat a Vallat i més concretament al Pozo de la Roca del Molino per a començar la ruta. Ho fem ací per a acabar amb un bany a un dels tolls més bonics del riu de Millars.

Comencem caminant pel camino del Molino que ens puja al poble passant per la Huerta Nueva. Pujant travessem el gran canal que portava aigua a la fàbrica de llum, en funcionament fins als anys 50, que hi havia davant d'on ara es troba la depuradora.
Arribem a la carretera i la travessem entrant al poble que es troba quasi desert a estes hores del matí. Travessem el poble de baix a dalt i eixim per la Santa Cruz, situada a la part alta del poble just abans de les eres. Continuem camí que coincideix amb el GR-333 fins a un encreuament. A la nostra esquerra queda el Plano on ara hi ha plantada una gran finca de tarongers. Recte continua el camino de Aragón però nosaltres seguim a l'esquerra pel camino de Argelita que ací és una pista formigonada que voreja el Plano per dalt.
Quan deixem enrere els tarongers trasponem un collet quasi inapreciable entrant a la Clotada. A estes hores del matí el sol encara no ha traspost per dalt els tossals i a l'ombra es camina fresc i bé així que avancem ràpidament portant sempre el riu Villahermosa (que ací anomenen d'Argelita) a l'esquerra fins que arribem a la Señora. Dalt del camí hi ha un corral de bous on ara no hi ha animals. Més amunt es troba la casa de la Señora, mig enrunada. Sota el camí hi ha la huerta de la Señora regada per l'aigua que raja de la fuente de la Señora, canalitzada a una bassa vora camí.
Pozo del Molino.

Travessant Vallat de baix a dalt.

Penya Saganta des de los Planos.

Camino de Argelita.

Huerta de la Señora.
Passada l'horta la pista es bifurca, per l'esquerra baixa al Pozo Vidal i continua cap a la fuente de Santa Cruz (i Argelita) pel riu. Nosaltres seguim recte pel camí vell convertit ací en una pista de terra que puja a traspondre un collet entre los Picayos (a la dreta) i las Horcas (a l'esquerra) per a baixar a Argelita passant per dalt de les hortes que s'estenen a banda i banda del riu Villahermosa. D'esta banda del riu deixem la Huertica i la Huerta del Otro Lado que de l'altra hi ha la Huerta dividida en parts que porten el nom del dia de la setmana que se rega: el Lunes, el Martes, ...
Collet a la ratlla de termes.

Argelita envoltada d'hortes.

Torres de l'antic palau d'Abu Çeit.

Passem pel pilón de la Dolorosa i arribem així als peus de la Rocha per on baixa el camino de Lucena per on entra també el GR-333 que haviem deixat al Plano. Trenquem a l'esquerra passant el riu per una passera formigonada que dóna pas als llavadors i el frontón de baix del poble.
Travessem Argelita i busquem el camino de Toga per on ix també el GR però de seguida el deixem seguint recte pel camino de la Huerta que travessa la Huerta buscant el riu. Travessada esta arribem al riu. De l'altra banda hi ha la Huertica.
Continuem riu avall i les hortes queden enrere mentre el riu s'obre pas entre les muntanyes cobertes de pinar. Uns centenars de metres més avall apareix la fuente de Santa Cruz on han ficat unes tauletes i d'on cau un rajolinet d'aigua. Una passera de formigó permet travessar el riu i continuar riu avall cap a las Peñas Negras que tenim davant. A meitat de les penyes hi ha un molló de terme que marca el límit entre Argelita i Toga.
Seguim camí avall entre els canyars que creixen a les vores del riu fins que tornem a travessar-lo. Ací hi ha una vella passera amb grans pedres que les riuades no s'han pogut endur, i just a l'altra banda hi ha l'antic tunel que desviava l'aigua del riu Villahermosa a l'antiga central elèctrica d'Espadilla realitzant un trasvassament d'aigua entre rius. Ara només en resta l'entrada del tunel.
Camino de la Huerta.

Seguint per vora riu.

Fuente de Santa Cruz.

Fita de terme dalt de las Peñas Negras.

Travessant el riu Villahermosa (o Argelita).

Entrada al tunel de l'antiga fàbrica de llum d'Espadilla.
Continuem per la pista i esta ix del riu. Per l'esquerra continua un ramal riu avall cap al Pozo Vidal, però nosaltres n'eixim per la dreta remuntant una costera que ens porta a una gran finca de tarongers. Ací trobem una nova bifurcació de camins; per l'esquerra continua el camí que pel Pozo Vidal puja a la Señora (que havíem deixat abans). Nosaltres seguim per la dreta fent la volta als tarongers per a eixir a la carretera d'Argelita als peus del Castillet.
Seguim ara la carretera a l'esquerra i, mentre podem, aprofitem per anar per dins la finca evitant el trànsit rodat. Finalment n'eixim quan arribem al collet que separa el Castillet del Cerro. Des d'ací hi ha un bon mirador sobre el riu de Millars que queda al sud, i sobre el Plano d'Espadilla, Espadilla i Peña Saganta. Ací els dos rius corren a pocs metres l'un de l'altre i això ho van aprofitar per a fer el túnel que desviava l'aigua del Villahermosa a la central d'Espadilla, ja al Millars. Sota nostre podem vore l'eixida del túnel, més tapada que l'entrada.
Uns metres més avant arriba la pista que puja del Plano d'Espadilla. Al mateix punt un tallafocs puja amunt i nosaltres el seguirem per a recorrer la Riscla de las Campanas que separa els rius de Millars i Villahermosa abans que es junten definitivament.
Tarongers entre el Castillet i el Cerro (al davant).

Los Planos i Espadilla al peu de Penya Saganta.

Restes de l'antiga fàbrica de llum d'Espadilla.

Carretera d'Argelita.

Pujant cap a la Riscla de las Campanas.
La primera part de la Riscla és fàcil; ampla i neta per passar per ací el tallafocs fet seguint els fils de la llum. Quan el tallafocs gira avall cal seguir recte buscant el millor pas (sempre millor a la dreta) on trobarem senderols oberts pels animals de dos i quatre potes que passen per ací.
Poc a poc la cresta s'estreta i es fa més espectacular amb caigudes a banda i banda. Ací els rius corren als nostres peus i només uns metres de roca els separen.
Salvem per la dreta un pas més difícil (l'únic) i quan retornem a la cresta poc a poc es torna a fer ampla i fàcil. A partir d'ací trenquem a la dreta per buscar el pas que ens portarà al riu de Millars i a buscar el traçat d'una antiga pista desfeta per les riuades però què és l'únic camí possible entre els canyars que envolten els rius.
Inici de la Riscla, encara ampla.

A la dreta el riu de Millars i a l'esquerra el Villahermosa.

Pont de la carretera d'Argelita i assut.

Tram més estret.

La Riscla de las Campanas.
Arribem finalment al riu i trobem el traçat de l'antiga pista. Veníem amb idea que ens tocaria banyar-nos els peus però ara no porta aigua. Quan vam estar al febrer passat vam desistir de seguir-la perquè estava inundada.
Seguim ara entre els canyars que de vegades formen com una gran cúpula de vegetació fins que finalment arribem al riu Villahermosa que salvem aprofitant les pedres i la poca aigua que porta.
Per l'altra banda els canyars van sent més escassos quan ens acostem a la carretera de Vallat on trobem una pista. Per la pista es pot pujar a la carretera però deicidim seguir-la a la dreta fent la volta per baix a la Huerta Nueva i acostant-nos al riu de Millars i, uns metres després d'arribar al riu, apareix la Roca del Molino des d'on havíem començat a caminar.
Antiga pista vora el riu de Millars.

Travessant el Villahermosa.

Noguera que en conte de nous fa paelles i paellons.

Caminant per la vora del riu de Millars.

El Pozo del Molino.
No hem patit massa calor i pot ser per això l'aigua del riu ens sembla massa fresca, i després d'eixir definitivament la calor queda enrere.