diumenge, 8 de juliol del 2018

DE LUDIENTE A LA VALENTINA TORNANT PEL RIU

Ara que ve l'estiu abelleix fer rutes més fresques així que, més tard del que pensàvem, ens acostem a Ludiente a fer una curta circular entre Ludiente i la Giraba com a excusa per a refrescar-nos al riu de Villahermosa.

Comencem la ruta al Molino de Abajo, vora el pozo de la Mula, un lloc refrescant per a acabar la ruta.
Travessem el pont i ens acostem al corral del Río. Per dalt d'ell mou el camino del Cabezo Royo, magnífic camí de ferradura empedrat i netejat recentment per passar per ací la carrera de montanya de Ludiente.
El camí de seguida pren altura per dalt del pozo la Mula, anomenat així perquè una vegada es va despenyar una mula que anava per este mateix camí. Sembla difícil perquè el camí és ample i no dóna en cap moment sensació de perill.
El camí travessa el barranco del Milano i comença a pujar fent voltes sota el pinar fins que pren altura i planeja cap a la Cuba. Des d'ací, allà on el pinar ho permet, tenim ja unes magnífiques vistes del poble, del Boinegro o del riu que queda davall nostre.
Pozo la Mula.

Pont sobre el riu Villahermosa.

Agafant el camí del Cabezo Royo.

El Pozo la Mula des del camino del Cabezo Royo.

El río Villahermosa per on passarem més tard.
Arribem així a un encreuament de camins, tots dos van al mateix lloc però el camí vell pujava per l'esquerra. Nosaltres però ens desviem uns metres per la dreta fins a la fuente la Cuba on hi ha prou aigua per a què bega la gossa.
Reprenem la pujada pel vell camí de ferradura ben empedrat que fa voltes pujant cap al Rodrigo abans de planejar novament passant als peus d'un cingle.
Arribem així a un collet on conflueixen els dos camins. Per ací passa un ample tallafocs sota la línia de la llum que puja a la Benachera, i al mateix coll hi ha una vella pallissa. Des d'ací continua la pista traçada sobre el camí que, de seguida arriba a la pista formigonada que puja des de la Giraba a Benachera pel Cabezo Royo. Nosaltres seguim a la dreta baixant mentre travessem el pinar.
Fuente de la Cuba.

Collet des d'on continua pista.

Pista formigonada al CAbezo Royo.
La llarga baixada cap al riu Villahermosa ens porta cap a la Giraba, però abans d'arribar trenquem a la dreta per una pista que entra a l'Almarjal on encara queden prou bancals treballats.
Quan acaba la pista continua un ample camí que baixa  vorejant la Huerta del Armajal a buscar el pont de la carretera de la Giraba. Passem sota unes penyes i arribem al pont. Ara ens toca baixar al riu i per a fer-ho només hem de travessar el pont i trencar a la dreta per una pista que entra a la fuente de la Valentina.

Huerta del Almarjal.

Pont de la Giraba.
A partir d'ara el camí és fàcil, només cal seguir riu avall buscant el millor pas fins al pozo la Mula.
El primer tram el fem per la pista fins a la Valentina, ací hi ha una àrea recreativa amb tauletes que a estes hores està tota ocupada, encara que la gent no s'està a les tauletes sinó dins del riu on hi ha un bonic toll d'aigua.
Des d'ací contiuem avall avançant per la vora o per dins del riu; çò és, la gossa per la vora i els xiquets per dins del riu.
Grans blocs caiguts dels vessants s'escampen pel riu de tant en tant fins que arribem a sota del Crebadal de la Cuba, ací algun terratrèmol va enrunar tota una muntanya que va caure en forma de grans blocs per la vessant i, molts d'ells, van arribar a fer de represa al riu que s'ha d'obrir pas entre ells formant interessants tolls. Ací la pobra gossa no té més remei que nadar, tot i què evita fer-ho tant com pot.
Fuente la Valentina.

Entrant al riu davant la fuente la Valentina.

El Crebadal de la Cuba.
Per dalt nostre corre el vell camí de la Giraba i encara es pot vore des d'ací el mur de pedra on es recolza la plataforma del camí, penjat a la vora del riu.
Passat el Crebadal ens queda el pozo Largo, l'únic lloc on cal nadar sí o sí, i a continuació arribem a la Presa. Ací està el modern (i antic) assut que desvia l'aigua per a la sèquia que rega les hortes de Ludiente. Ací també baixa una llarga escala des de la carretera i trobem també molta gent prenent el bany.
Deixem enrere la Presa i continuem riu avall per un estret i passat este el riu s'obre i es fa més ample de manera que el canyar ocupa bona part de les vores. Ens toca per tant anar per dins que és l'única part lliure de canyes fins que finalment en podem eixir quan ja estem prop del pozo de la Sardina.
El Pozo Largo.

La Presa.

Pozo la Sardina.
Passem per fora el pozo de la Sardina, situat als peus del poble i des d'on es pot pujar directament i continuem un tros més pel riu fins al pozo la Mula on acabem la segona part d'esta ruta, molt més refrescant que la primera, i on ens quedem a nadar una bona estona.

El Pozo la Mula.

I ací altres tracks que comparteixen part del recorregut:

Ludiente, Benachera i la Giraba
Ludiente - Granella - Giraba

•  Blog Ludiente activo
  •  Sancho Comins, José (1990)  Itinerarios por el Valle del Mijares. Ed. Universidad Alcalá de Henares i Caja Rural San José Almazora.