dissabte, 18 de juliol del 2015

LAS CUEVAS DE TRAMACASTILLA

Tornem a Tramacastilla a fer una curta ruta al paratge de "las Cuevas" on s'obre pas el río Garganta també anomenat Noguera i que ací anomenen Río Salido, abans de la seua confluència amb el Guadalaviar.
No és la primera vegada que l'hem visitat però abans era difícil accedir als ullals d'on brolla de nou l'aigua del riu doncs els ponts de fusta estaven trencats, però ara l'ajuntament els ha fet nous facilitant la visita a un racó dels més interessants de la serra i molt accessible.

Font amb les torres de l'escut del poble.
Així que aparquem a la plaça del poble i ens disposem a caminar el quilòmetre escàs que ens separa de Las Cuevas.
Eixint del poble.
Eixim del poble per la calle de las Nogueras, l'últim carrer de la banda de baix del poble, pel costat de la vega regada pel río Salido i ens encaminem cap a la clotada que queda entre la Peña del Castillo, el Cabezo i el Portillo.
Camino de las Cuevas.
El camí és ample i planer i passa per la banda de dalt de les hortes. A la nostra dreta queden els cingles de la Peña del Castillo que domina el poble des de dalt i poc de tros  deixem a l'esquerra un ample caminal que baixa a travessar el riu per un pont. Este el seguirem a la tornada i ara continuem recte.
Pont a l'àrea recreativa.
L'ample camí de cotxes acaba al punt on el riu s'endinsa entre les parets de pedra que envolten l'horta, ací un pont permet el pas del riu just al punt on un assut de fusta i pedres desvia l'aigua cap a la sèquia que rega l'horta.
Las Cuevas.
Ací comença el paratge de "las Cuevas" on hi ha diverses covetes excavades pel riu a l'obrir-se pas entre les muntanyes. Ací mateix també hi ha unes tauletes per poder fer un mos a la vora del riu.
Passeres de ferro.
Un sender continua riu amunt remuntant l'estret que forma el riu i travessant-lo per una alta passera. Fa un parell d'anys quan vam baixar pel riu no hi havia i calia travessar-lo a gual aprofitant les restes de l'antic pont de fusta mig corcat. Este com és de ferro segurament durarà més.
Senda vora el riu.
Seguim per la senda de la vora del riu que s'ha netejat d'herbes i que ens permet disfrutar d'alguna cova més i observar un riu d'aigua clara amb una vegetació de ribera interessant fins que trobem un parell de passeres més allí on toca canviar de banda de riu per a  poder seguir.
Tram acondicionat.
Com que les passeres s'han fet molt elevades per protegir-les de les crescudes hi ha unes grapes ficades per poder pujar i baixar que fan les delícies dels més menuts.
Nacedero del riu.
Seguim amunt i arribem als ullals d'on naix el riu. Si seguim uns metres més amunt ja el trobem sec i sense aigua. L'altra vegada quan vam fer el descens era igual i sort vam tindre perquè el tram riu amunt no està condicionat i en cas que porte aigua cal banyar-se per a poder passar.
Río Garganta sec.
Com que no és l'objectiu de hui recòrrer tots els estrets i volem fer una ruta molt curta girem cua i tornem riu avall per on hem vingut, tot i què es pot allargar la ruta remuntant el riu fins a l'escomençament de la Hoz des d'on es pot tornar per la banda de dalt.
Estrets del río Salido.
Refem el camí fins al merendero i retornem cap al poble fins que, ja quasi arribant, trenquem a la dreta per un camí que baixa a travessar el riu per un pont. Eixe és el camino viejo de Villar del Cobo, tot i què passant el Portillo es desvien també els camins antics de Griegos i Guadalaviar que buscaven les suaus llomes interfluvials defugint els estrets.
Vega de Tramacastilla als peus del Cabezo.
No seguim per ell sinó que passat el pont seguim un camí a l'esquerra que passa pels peus del Cabezo, per l'altra banda de la vega, fins que ix a la carretera del Villar.
Tramacastilla des de la carretera del Villar.
Des d'ací només hem de fer uns metres per la carretera de retorn al poble on entrem per l'antic llavador.

I ací alguns tracks més a Tramacastilla:

De Noguera a Tramacastilla per la Laguna, Peñas Agudas i la Garganta
Barranco Hondo (integral)
Tramacastilla - barranco Hondo

• Tramacastilla
  •  Pastor Durán, Javier y García Galve, Avelino (2007) "Trazado, usos y noticias del antiguo camino de Villar del Cobo a Tramacastilla" dins Rehalda Nº 6 Ed. CECAL accessible a la web.