dilluns, 9 d’abril del 2012

CERRO DEL CASTILLO I CUEVA DE LOS MUÑECOS

Excursió seguint el SL-A-320 que puja des de la casa forestal del collado de los Jardines al Cerro del Castillo i  baixa a la Cueva de los Muñecos. Hem provat de fer-la circular i ens ha quedat una ruta molt aventurera (pot ser massa), sobretot anant amb xiquets.

Des del centre d'interpretació del Collado de los Jardines mou el sender que presenta dos ramals: un que puja al Cerro del Castillo i l'altre que baixa a la Cueva de los Muñecos.
Centro de interpretación del Collado de Jardines.

Pugem primer al Cerro del Castillo per un sender no massa empinat que discorre per un carrascar aclarit i entreverat de ginebres i aurons.
Senda de pujada.

Conforme pugem les vistes s'obrin sobre bona part de la vall del Guadalquivir, Sierra Morena i la Mancha. Al cap de poc arribem a les restes arqueològiques del poblat del Cerro del Castillo on només són visibles els forats deixats per l'excavació feta per les excavacions de principis de segle i els saquejos anteriors i posteriors.
Aquest Castillo fou habitat des de temps neolítics fins a la conquesta cristiana, sent un important lloc de culte a l'època ibèrica i una fortalesa estratègica durant l'Emirat i el Califat de Còrdova.
Arribem al cim des d'on es controla estratègicament el pas de Despeñaperros i les vistes se'ns obrin cap a Sierra Màgina i Sierra Nevada, pel sud i la Mancha pel nord. Ací mateix hi ha un panell informatiu del que es veu.
Cim del Cerro del Castillo.

Com que a la cartografia del GPS ens apareix la Cueva de los Muñecos decidim baixar al recte buscant-la. Anem cap al nord i girem a l'oest buscant un pas entre els cingles de roca del monument natural de Los Órganos de Despeñaperros.
Anem seguint el rastre d'animals que davallen per canals que s'obrin entre els cingles, sota un bosc més humit de roures i orons.
Bosquets de fulla caduca a los Órganos.
El recorregut és aventurer, i més amb els xiquets menuts de manera que ens toca agafar-los a coll o braços en molts trossos i hem de fer i refer el camí buscant el millor pas per a baixar.
Quan arribem on està la cova (segons el topohispania) ens trobem la desagradable sorpresa que no hi és. Com que refer el camí de pujada és més difícil busquem un camí de baixada al peu dels cingles per a eixir d'ells.
Finalment baixem per un pedregal al bosc adevesat de carrasques dels peus dels cingles.
Camí de baixada.
Des d'ací remuntem les faldes del Cerro buscant el Collado de los Jardines i, sorpresa, allí davant nostre apareix la Cueva de los Muñecos.
La Cueva de los Muñecos és un antic santuari ibèric on s'han trobat centenars d'exvots deixats ací pels indígenes al llarg de diversos segles. Juntament amb el Castellar  de Santisteban són els més importants, en quan a exvots, de tota la cultura ibèrica.
Cueva de los Muñecos.

Visitem la cova on trobem un matrimoni que ve del coll, i continuem la curta senda de pujada que ens retorna al Collado.

En resum, un recorregut molt bonic però massa aventurer per a fer-lo amb canalla, això sí, recomanable per a qui li agrade un toc d'aventura.

• Sendero Cueva de los Muñecos Ventana del visitante de los Espacios naturales de Andalucia
  • Rueda, C. Gutiérrez, L.M. i Bellón, J. P. Collado de los Jardines. Nuevas propuestas para la caracterización de su proceso histórico, Universidad de Jaen, 2003 accessible a la web.
  • cosas de andalucia
  • Rueda, C. "Las imágenes de los santuarios de Cástulo: los exvotos ibéricos en bronce de Collado de los Jardines (Santa Elena) y los Altos del Sotillo (Castellar)" Paleohispanica 8, 2008 accessible a la web.